Ledig stilling

Østre Toten kommune

Boligsosial konsulent 50% fast stilling

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Arbeidssted

Stillingen er en del av kommunalområdet helse og mestring. Kommunalområdets mål og strategier fokuserer rundt mestring, selvstendighet, tilhørighet og deltakelse.

"Bedre tverrfaglig innsats (BTI) er et satsningsområde i Østre Toten kommune. Målet er at barn, unge og deres foresatte sikres en helhetlig og koordinert innsats med fokus på hjelp som hjelper."

Tildelingsenheten holder til på Labo på Lena. Kontoret har ansvar for to avgrensede områder, tjenestetildeling og boligforvaltning. I tillegg har kontoret funksjon som koordinerende enhet.

Enheten er organisert i team med forskjellige ansvarsområder:

Team 1
Har ansvar for tildeling og forvaltning av tjenester innen psykisk helse og rus, barn og unge, samt saker som omhandler personer med ulike funksjonsnedsettelser.

Team 2
Har ansvar for tildeling og forvaltning av somatiske helse- og omsorgstjenester.

Boligkontor
Boligforvaltning innebærer forvaltning og tildeling av kommunale boliger, samt Husbankens virkemidler, og boligsosial oppfølging.

Koordinatorer
Barne- og systemkoordinator for IP og koordinering, samt kreft- og demenskoordinator.

Koordinerende enhet
Koordinerende enhet skal bidra til å sikre helhetlige og koordinerte tjenestetilbud. Enheten har det overordnede ansvaret for arbeidet med individuell plan og koordinator, samt opplæring og oppfølging av koordinatorene i de ulike tjenestene. 

Arbeidstiden er 37,5 timers uke med arbeid på dagtid.

Om stillingen:

Boligsosial konsulent skal sammen med de andre på boligkontoret sørge for nødvendig oppfølging og koordinering  og ha fokus på boligsosiale utfordringer, boligens og hjemmets betydning for enkeltmennesket og dens famile, brukermedvirkning, utviklingsarbeid, empowerment mm.

Arbeids- og ansvarsområder:

  • Gi oppfølging på det boligsosiale plan i brukeres eget hjem.
  • Gi hverdagsveiledning slik at det tilrettelegges for selvstendighet og mestringsopplevelser knyttet til bolig og bosituasjonen.
  • Gi råd og veiledning for å hjelpe mennesker med å få et varig botilbud på det kommunale eller det private boligmarkedet.
  • Kartlegge bo kompetanse, kontakte utleiere og bli med på visninger. Bistå innbyggere på eie-/leiemarkedet.
  • Samarbeide tett med kommunens psykisk helse- og rustjeneste, læringssenteret (flyktninger), NAV og andre aktuelle samarbeidspartnere i og utenfor kommunen.
  • Bistå mennesker med å finne et midlertidig botilbud i akutte situasjoner.
  • Bidra til at den enkelte opplever mestring i eget liv, ut ifra egne forutsetninger
  • Behandle søknader i Husbanken som startlån og bostøtte, og ha oversikt over husbankens virkemidler. Kunne gi råd og veiledning innen området.
  • Saksbehandle søknader om kommunale boliger
  • Saksbehandle søknader om helse- og omsorgstjenester og boligsosialt arbeid.
  • Noe kvelds- og helgearbeid må påregnes.

Endringer i arbeidsoppgaver må påregnes, samt at en må jobbe på tvers av teamene.

Kvalifikasjoner:

Må- krav:

  • Formell 3- årig relevant utdanning fra høgskole eller universitet.
  • Minst 2 år relevant erfaring fra kommunal sektor eller spesialisthelsetjenesten.
  • Beherske godt norsk muntlig og skriftlig.
  • Førerkort klasse B.
  • God digital kompetanse.
  • Godkjent politiattest.

Ønskelige krav:

  • Videreutdanning i boligsosialt arbeid eller annen relevant videreutdanning.
  • Erfaring fra saksbehandling og koordinering.
  • Erfaring fra boligsosilalt arbeid.
  • Kunnskap om relevant lovverk og forvalting.
  • God kunnskap til arbeid med vanskeligstilte.
  • Erfaring fra veiledning, motivasjon- og endringsarbeid.

Kvalifiserte personer oppfordres til å søke uansett alder, kjønn, funksjonsnedsettelse eller kulturell bakgrunn

Personlige egenskaper:

  • Selvstendig, løsningsorientert og fleksibel. 
  • Tar ansvar, er tydelig og strukturert. 
  • Trives med å lede møter og lignende.
  • Du har gode kommunikasjonsevner og jobber godt både selvstendig og i team, og med et tverrfaglig fokus.
  • Du evner å prioritere oppgaver etter behov, er fleksibel og endringsvillig.
  • Trives med å jobbe med flere og ulike oppgaver i løpet av en arbeidsdag.
  • God faglig forståelse og med fokus på hensiktsmessig ressursutnyttelse. 
  • Evne til å møte mennesker der de er, og bistå ut ifra deres ressurser. 
  • Trygghet når det gjelder å stå i situasjoner som kan oppleves som utfordrende og evne til å takle krysspress. 

Stillingen stiller krav til personlig egnethet, og dette vil bli tillagt stor vekt.

Intervjue blir gjennomført fortløpende.

Vi kan tilby:

  • Lønn etter avtale.
  • Varierte og faglig utfordrende arbeidsoppgaver.
  • Gode muligheter for faglig utvikling og kompetanseheving.
  • Trivelig arbeidsplass og et inkluderende arbeidsmiljø.
  • IA-bedrift.
  • Spennende stilling i en kommune med tydelige utviklingsmål og fremtidsrettede satsinger.
  • Stor mulighet til å påvirke stillingens innhold, og mulighet til å delta i et spennende endringsarbeid.

Som ansatt i Østre Toten kommune vil du omfattes av en god pensjons- og forsikringsordning. Vi har meningsfulle arbeidsoppgaver og et inkluderende arbeidsmiljø. Arbeidstakere tilsettes i Østre Toten kommune på de vilkår som til enhver tid fremgår av gjeldende reglement, lov- og avtaleverk. Det trekkes 2% av bruttolønn til pensjon.

Etter søknadsfristens utløp, vil det bli satt opp en offentlig søkerliste inneholdende navn, alder, stilling eller yrkestittel og bosteds- eller arbeidskommune for hver søker. Det kan gjøres unntak fra innsyn for opplysninger om en søker dersom vedkommende selv ber om det. Opplysninger om en søker kan bli offentlige selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge vil søkeren bli varslet om dette.