Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Østre Toten kommune

Boligsosial konsulent - 100% fast stilling

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Om stillingen

Østre Toten kommune er én av 46 kommuner i Innlandet fylke, og har ca. 15 000 innbyggere. Vår visjon er «Livskvalitet ved Mjøsa». Vi leverer gode tjenester til innbyggerne våre takket være arbeidstakere med engasjement og høy kompetanse. Vi kan tilby utfordrende og meningsfulle arbeidsoppgaver innenfor et stort spekter av fagområder. Vi har en god pensjonsordning og et inkluderende arbeidsliv. Kommunens verdier er Nytenking, Kvalitet og Respekt.

Arbeidssted

Tildelingsenheten er kommunens felles adresse for mottak og behandling av søknader om helse- og omsorgstjenester. Boligkontoret er en del av Tildelingsenheten.  Østre Toten kommune er inne i en offensiv satsing på folkehelse, tidlig innsats, egenmestring og deltakelse. Kommunen ønsker å sette fokus på bomestring, evnen til å skaffe og beholde egen bolig.

Østre Toten Kommune vil gjennom fellesskapskommunen - Kommune 3.0 - bidra til et mer inkluderende lokalsamfunn for alle gjennom hele livet. Kommunen har derfor fokus på hverdagsmestring i alle deler av helse- og omsorgsektoren. Kommunen satser på gode bomiljøer og boligsosialt arbeid, og har en boligsosial handlingsplan som det jobbes etter. Målet er at innbyggerne i kommunen skal gis mulighet til økt funksjon, mestring og deltagelse.
Enheten er organisert i 3 team med forskjellige ansvarsområder:
Team 1 har ansvar for  Husbankens virkemidler og kommunale boliger.
Team 2 har ansvar for tildeling og forvaltning av somatiske helse- og omsorgstjenester.
Team 3 har ansvar for tildeling og forvaltning av tjenester innen rus- og psykisk helse, barn- og unge samt mennesker med funksjonsnedsettelser.

Endringer i arbeidsoppgaver må påregnes.

Sektorens visjon er:
"Sammen skaper vi fremtidens helse- og omsorgstjenester."

Fakta om stillingen

Fast 100% stilling som boligsosial konsulent i team 1 i Tildelingsenheten. 

Arbeids- og ansvarsområder:

  • Oppfølging av kommunens boligsosiale handlingsplan og Bolig for velferd, Nasjonal strategi for boligsosialt arbeid (2014 - 2020)
  • Oppfølging i brukers eget hjem.
  • Gi råd og veiledning for å hjelpe mennesker med å få et varig botilbud på det kommunale eller det private boligmarkedet.
  • Kartlegge bokompetanse, kontakte utleiere og bli med på visninger. Bistå innbyggere på eie/leiemarkedet.
  • Gi hverdagsveiledning slik at det tilrettelegges for selvstendighet og mestringsopplevelser knyttet til bolig og bosituasjonen.
  • Samarbeide tett med kommunens psykisk helse- og rustjeneste, læringssenteret (flyktninger), NAV og andre aktuelle samarbeidspartnere i og utenfor kommunen.
  • Bistå mennesker med å finne et midlertidig botilbud i akutte situasjoner.
  • Bidra til at den enkelte opplever mestring i eget liv, ut ifra egne forutsetninger.
  • Behandle søknader Husbank og ha oversikt over Husbankens virkemidler. Kunne gi råd og veiledning innen området.
  • I tillegg vil stillingen innebære arbeid på systemnivå blant annet med å tilrettelegge for hensiktsmessige bomiljøer og integrering. Bidra til å utvikle arbeidsmetoder som ivaretar det boligsosiale arbeidet i kommunen. Oppfølgning for å skape gode og trygge bomiljøer
  • Noe kvelds- og helgearbeid må påregnes.


Krav til søker

Formell utdanning:3- årig relevant utdanning fra høgskole eller universitet.

Ønskelig med videreutdanning i boligsosialt arbeid/master i sosialt arbeid med fokus på boligsosiale utfordringer, boligens og hjemmets betydning for enkeltmennesket, brukermedvirkning, utviklingsarbeid, empowerment mm.

Tidligere praksis: Ønskelig med erfaring fra boligsosialt arbeid. Søker må ha minst 2 års erfaring fra kommunal sektor og/ spesialisthelsetjenesten.


Personlige egenskaper:

  • selvstendig, løsningsorientert og fleksibel
  • tar ansvar, er tydelig og strukturert
  • stor arbeidskapasitet
  • gode kommunikasjons- og samarbeidsevner, og med et tverrfaglig fokus
  • god faglig forståelse og med fokus på god ressursutnyttelse
  • ønske om å jobbe ut fra et kommune 3.0-perspektiv - felleskapskommunen
  • evne til å møte mennesker der de er, og bistå ut ifra deres ressurser
  • trygghet når det gjelder å stå i situasjoner som kan oppleves som utfordrende og evne til å takle krysspress
  • søker må ha førerkort klasse B og disponere egen bil
  • grunnleggende dataferdigheter


Stillingen stiller krav til personlig egnethet, og dette vil bli tillagt stor vekt.
Ønskelig med: God kjennskap til arbeid med vanskeligstilte. Erfaring fra veiledning, motivasjons- og endringsarbeid. Menn oppfordres til å søke.

Politiattest påkrevd.

Som ansatt i Østre Toten kommune må du kunne identifisere deg med våre verdier: nytenkning, respekt og kvalitet.
Kvalifiserte personer oppfordres til å søke uansett alder, kjønn, funksjonsnedsettelse eller kulturell bakgrunn.

Vi kan tilby

  • Lønn etter avtale
  • Varierte og faglig utfordrende arbeidsoppgaver
  • Gode muligheter for faglig utvikling og kompetanseheving
  • Trivelig arbeidsplass og et inkluderende arbeidsmiljø
  • god pensjons- og forsikringsordning
  • IA-bedrift
  • Spennende stilling i en kommune med tydelige utviklingsmål og fremtidsrettede satsinger.
  • Stor mulighet til å påvirke stillingens innhold, og mulighet til å delta i et spennende endringsarbeid.

Arbeidstakere tilsettes i Østre Toten kommune på de vilkår som til enhver tid fremgår av gjeldende lover, reglementer
og Hovedtariffavtalen. Det trekkes 2% av bruttolønn til pensjon.

Etter søknadsfristens utløp, vil det bli satt opp en offentlig søkerliste inneholdende navn, alder, stilling eller yrkestittel og bosteds- eller arbeidskommune for hver søker. Det kan gjøres unntak fra innsyn for opplysninger om en søker dersom vedkommende selv ber om det. Opplysninger om en søker kan bli offentlige selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge vil søkeren bli varslet om dette.