• Bedrift
    Bergen kommune
  • Søknadsfrist
    04.06.2023
  • Heltid/Deltid
    Deltid
  • Ansettelsesform
    Fast
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    5131, NYBORG
    BERGEN
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    5191452
  • Se her for andre jobber fra Bergen kommune
  • Oppdatert 13.05.2023
Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Bergen kommune

Besøkshjem

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Bergen kommune gir tilbud om besøkshjem til familier som av forskjellige årsaker trenger avlastning. Dette kan være familier som får hjelpetiltak fra barnevernet, familier med funksjonshemmede barn eller familier som av andre årsaker trenger avlastning. Et besøkshjem er et vanlig hjem som kan ta vare på ett eller flere barn et visst antall ganger pr mnd. Besøkshjem er et frivillig hjelpetiltak og en støtte til familier med særlig tyngende omsorgsoppgaver. Besøkshjemmet skal ikke erstatte barnets hjem, men være en ekstra ressurs for barnet og foreldrene. 

Barne- og familiehjelpen er en del av Etat for barn og familie og skal bistå familier som har fått vedtak på besøkshjem/weekendhjem etter Helse- og omsorgstjenesteloven. Vi søker besøkshjem til barn med ulike psykiske vansker. Dette kan være barn som har diagnoser innen autismespekteret, ADHD og adferds- og angstproblematikk. Vi trenger nå flere engasjerte besøkshjem som har ekstra tid og plass til et barn eller en ungdom hver andre, tredje eller fjerde helg, noen ganger også en uke i sommerferien. Målet er å gi barn utvidete muligheter til å delta på aktiviteter, få nye erfaringer og stimulerende opplevelser i et trygt og positivt miljø i besøkshjemmet

Kvalifikasjoner:

Det er viktig at besøkshjemmet består av trygge og stabile voksne personer som har både husrom og hjerterom. Både enslige og par, med og uten egne barn kan søke om å bli besøkshjem. Det stilles ingen krav om formell utdanning for å bli besøkshjem, det er personlig egnethet og engasjement det legges størst vekt på.  Det må tas hensyn til at barna trenger noe tettere oppfølging og mer oppmerksomhet enn barn og ungdom på samme alder.

For å bli vurdert som besøkshjem trenger vi et søknadsbrev fra dere som gir en beskrivelse av motivasjonen for å bli besøkshjem. I tillegg er det en fordel med opplysninger om: Relevant erfaring/bakgrunn knyttet oppfølging til barn og unge.

Det er en fordel at de voksne i besøkshjemmet har kjennskap til eller erfaring med ulike psykiske vansker, som ADHD, autismespekterforstyrrelser, angst- og/eller atferdsproblematikk. 

For å bli godkjent må man ta imot et hjemmebesøk for en samtale/intervju, videre må alle over 18 år i husstanden kunne legge frem politiattest uten anmerkninger.

Personlige egenskaper:

Vi søker etter trygge voksne som evner å se barns behov og være tålmodige. Det er ønskelig at de voksne i besøkshjemmet er god på å skape trygge rammer og gode relasjoner til barn og ungdommer, samt at man kan klare å stå i utfordrende situasjoner.

Vi tilbyr:

Som besøkshjem vil du få tilbud om veiledning, både individuelt og i gruppe. Det vil bli betalt lønn i henhold til gjeldene satser, samt utgiftsdekning og kjøregodtgjørelse  

  • Bedrift
    Bergen kommune
  • Søknadsfrist
    04.06.2023
  • Heltid/Deltid
    Deltid
  • Ansettelsesform
    Fast
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    5131, NYBORG
    BERGEN
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    5191452
  • Se her for andre jobber fra Bergen kommune
  • Oppdatert 13.05.2023