Rudolf Steinerskolen Nesodden
Steinerskolen – et pedagogisk alternativ
Steinerskolen har en egen lærerplan som er godkjent som et selvstendig, pedagogisk alternativ av Utdanningsdirektoratet. Dette betyr at selv om elevene selvfølgelig lærer å lese, skrive og regne, arbeider skolen ut fra en egen pedagogikk i forhold til når og hvordan læringen skjer.
Steinerskolens læreplan legger stor vekt på:– Hensynet til at hver alder har noe typisk ved seg og at undervisningen skal tilpasses barnets utviklingsstadium.- Å forstå det enkelte barns individualitet og bringe det til fri og harmonisk utfordelse i det sosiale liv.- Å ta hensyn til at ethvert barn har kvaliteter som uttrykkes individuelt.
I praksis innebærer pedagogikken blant annet at det legges stor vekt på elevenes mulighet til å fordype seg i og bearbeide undervisningsstoffet. Dette skjer kunstnerisk ved at de tegner, maler, modellerer, synger, og øver skuespill – alle aktiviteter gjennom skoleløpet. Barna lærer med hele kroppen, og derfor er bevegelse viktig i skoledagen, særlig i de yngste klassene.
Ønsket om fordypning ligger også bak utformingen av timeplanen. Alle klassene starter dagen med to timer «hovedfag». Hovedfag undervises i perioder på to til fem uker før det byttes til et nytt fag. I tillegg til norsk, matematikk, historie, kan en hovedfagsperiode være i kjemi, zoologi, fysikk, samfunnsfag, drama, geografi og en rekke andre fag, alt ettersom hvilket klassetrinn det er snakk om.
Videre på timeplanen kommer norsk, språkfag, matematikk og kunstfag, fag som øves ukentlig. I tillegg kommer bevegelsesfag som kroppsøving og eurytmi. Dagen avsluttes gjerne med et håndverksfag som for eksempel håndarbeid, metallsløyd, tresløyd eller modellering. Disse fagene er viktige i læreplanen både som kulturbærere, realkompetanse og til utvikling av finmotorikken.
Join our Candidate Bank
Are you interested in our company? Connect to our Candidate Bank. You will be first to know about our job openings.
Open positions
We have no open positions at this time.