• Bedrift
    Bærum kommune
  • Søknadsfrist
    18.05.2021
  • Sted:
    GJETTUM
  • Stillingstype:
    Heltid
  • Bransje:
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav:
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring:
    Ønskelig
  • Fylke:
    VIKEN
  • Arbeidssted:
    GJETTUM
  • Antall stillinger:
    1
  • karriere-kode:
    3780530
  • Se her for andre jobber fra Bærum kommune

Barnevernkonsulenter - avdeling undersøkelse og avdeling barn

Bærum kommune

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Barneverntjenesten i Bærum kommune er en av Norges største barneverntjenester med ca. 125 årsverk og 140 ansatte. Barneverntjenesten består av barnevernsjef, avdeling stab og seks fagavdelinger; avdeling barnevernvakt, mottak og akutt, avdeling undersøkelse, avdeling barn, avdeling ungdom, avdeling omsorg og avdeling tiltak.

Barneverntjenesten ønsker å gå foran innen kvalitetsutviklingsarbeid på barnevernområdet, og gjennomfører barnevernreformen gjennom blant annet barnevernfaglig tiltaksavdeling, ved å drifte spesialiserte hjelpetiltak som FFT, MST-CAN og ABC, implementerer PMTO, har eget veilederteam for fosterhjem, og er vertskommune for Asker og Bærum barnevernvakt. Barneverntjenesten i Bærum har formalisert samarbeid med flere forsknings- og kompetansemiljøer om utvikling og implementering av barnevernfaglige tiltak etter barnevernloven.

Avdeling undersøkelse har ansvaret for å gjennomføre undersøkelser etter lov om barneverntjenester. Avdeling barn har ansvaret for oppfølgingsarbeid overfor barn i aldersgruppen 0-13 år og deres familier. 

Det lyses ut én fast stilling i avdeling undersøkelse og én fast stilling i avdeling barn. Spesifiser i søknaden om du ønsker å vurderes for begge eller kun én av stillingene.

Arbeidsoppgaver:

  • Saksbehandling og faglig oppfølging av barnevernsaker etter lov om barneverntjenester
  • Utstrakt kontakt og samarbeid med barn, foreldre og samarbeidende instanser
  • Forvaltningsoppgaver og skriftlig dokumentasjon iht. lov om barneverntjenester
  • Representere barneverntjenesten i saker for fylkesnemnd og rettsinstanser
  • Delta i barneverntjenestens utviklingsarbeid
  • Delta i og følge opp eget veiledningsforløp med fast veileder etter utarbeidet plan og rollebeskrivelse
  • Aktivt bidra til et trygt og positivt arbeidsmiljø og kollegafelleskap           

Kvalifikasjoner:

  • Relevant grunnutdanning fra universitet eller høgskole. Aktuelle fagretninger er hovedsakelig barnevernpedagog eller sosionom. Andre grunnutdanninger i kombinasjon med relevant videreutdanning eller mastergrad kan vurderes
  • Må ha oppdatert erfaring og kompetanse i barnevernfaglig arbeid og forvaltning
  • Erfaring fra arbeid med barn, unge og familier vektlegges
  • Erfaring fra saksbehandling i førstelinjetjeneste vektlegges
  • For søkere til stilling i avdeling undersøkelse vektlegges spesifikk erfaring og ev videreutdanning/mastergrad relevant for undersøkelsesarbeid
  • For søkere til stilling i avdeling barn vektlegges spesifikk erfaring og ev videreutdanning/mastergrad relevant for barnevernfaglig oppfølgingsarbeid aldersgruppen 0-13 år 
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne. Søkere fra land utenfor Skandinavia må ha bestått min. norskprøve B2, skriftlig og muntlig
  • Gode engelskferdigheter muntlig og skriftlig
  • Førerkort klasse B 

Personlige egenskaper:

  • Evne til god og tillitsbyggende kommunikasjon med mennesker i vanskelige livssituasjoner, kollegaer og samarbeidsinstanser
  • Evne til, og erfaring fra, å jobbe strukturert og planmessig
  • Gode samarbeidsevner
  • Selvstendig og initiativrik 
  • Gode evner til faglig og etisk refleksjon
  • Stor arbeidskapasitet 
  • Lærevillig, robust og tåler et variert og høyt arbeidstempo

Personlig egnethet tillegges stor vekt 

Vi tilbyr:

  • Arbeid i en av Norges største barneverntjenester som:
    • aktivt deltar på en rekke utviklingsarenaer og etterstreber å være i forkant av den faglige utviklingen 
    • tør å satse og prøve ut nye veier og metoder innen barnevernfaget, og arbeider strategisk og systematisk med kvalitetsutvikling 
    • er utviklingsorientert og endringsrettet, og som fokuserer på et godt og trygt arbeidsmiljø 
  • Opplæring i Kvellomodellen, Barnesamtalen DCM og mulighet for kurs i nettverksmøteledelse
  • Kompetanseutviklingsstipend 
  • Offentlig tjenestepensjonsordning  

Annet:

  • Gyldig politiattest iht. § 6-10 Barnevernloven må fremlegges før tiltredelse
  • Bærum kommune legger vekt på mangfold på arbeidsplassen og oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Vi har et personalpolitisk mål om å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning og rekruttere personer med flerkulturell bakgrunn
  • Bærum kommune er en IA (inkluderende arbeidsliv)-virksomhet
  • Originale vitnemål og attester vil etterspørres ved intervju 
 
  • Bedrift
    Bærum kommune
  • Søknadsfrist
    18.05.2021
  • Sted:
    GJETTUM
  • Stillingstype:
    Heltid
  • Bransje:
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav:
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring:
    Ønskelig
  • Fylke:
    VIKEN
  • Arbeidssted:
    GJETTUM
  • Antall stillinger:
    1
  • karriere-kode:
    3780530
  • Se her for andre jobber fra Bærum kommune
Opprett gratis bedriftsprofil
  • Legg ut alle dine ledige jobber
  • Bestill annonsering i alle kanaler
  • Motta søknader ett sted
Oppgrader om du ønsker flere verktøy
  • Profesjonell søknadshåndtering
  • Jobbmatch - 100.000+ kandidater
  • Integrasjoner med HR og fag-systemer
Opprett gratis bedriftsprofil