• Bedrift
    Bærum kommune
  • Søknadsfrist
    29.01.2021
  • Ansettelsesform
    workTime.Heltid
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    1346, GJETTUM
    BÆRUM
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    3349623
  • Se her for andre jobber fra Bærum kommune
  • Oppdatert 11.01.2021
Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Bærum kommune

Barnevernkonsulent - oppfølging av barn under omsorg og ettervern

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Barneverntjenesten i Bærum kommune er en av Norges største barneverntjenester med ca. 125 årsverk og 140 ansatte. Barneverntjenesten består av barnevernsjef, avdeling stab og seks fagavdelinger; avdeling barnevernvakt, mottak og akutt, avdeling undersøkelse, avdeling barn, avdeling ungdom, avdeling omsorg og avdeling tiltak.

Barneverntjenesten ønsker å gå foran innen kvalitetsutviklingsarbeid på barnevernområdet, med barnevernfaglig tiltaksavdeling, ved å drifte spesialiserte hjelpetiltak som FFT og MST CAN, implementere PMTO, og være vertskommune for Asker og Bærum barnevernvakt. Barneverntjenesten i Bærum har formalisert samarbeid med flere forsknings- og kompetansemiljøer om utvikling av barnevernfaglige tiltak etter barnevernloven.

Avdeling omsorg har ansvaret for oppfølging av barn under omsorg, og for ungdom over 18 år som ønsker ettervern. Avdelingen består for tiden av 14 barnevernkonsulenter og to fagledere i tillegg til avdelingsleder. Avdelingen har også et eget veilederteam bestående av 4 veiledere med ansvar for individuell veiledning og gruppeveiledning. 

I tillegg til den faste stillingen, har vi ledig ett års vikariat fra dags dato. 

Tiltredelse etter avtale.

Arbeidsoppgaver
  • Oppfølging av barn og ungdom som bor i fosterhjem og/eller institusjon
  • Oppfølging av fosterhjem 
  • Oppfølging av foreldrene til barna
  • Oppfølging av ulike samarbeidspartnere i samarbeid med fosterhjemmene og foreldrene
  • Generell saksbehandling i sakene, inkludert rekruttering og godkjenning av fosterhjem
  • Representere barneverntjenesten i saker i fylkesnemnd og i rettsinstanser
  • Deltakelse i team og individuell oppfølging av fagleder
  • Deltakelse i faglig utviklingsarbeid
  • Noe reisevirksomhet må påregnes 
Kvalifikasjoner
  • Bachelor i barnevern/sosialt arbeid. Annen relevant barnefaglig utdanning på bachelornivå med nødvendig videreutdanning kan vurderes
  • Videreutdanning innen barnevern og/eller juss er ønskelig, evt fordypning innenfor TBO
  • Oppdatert barnevernfaglig erfaring og kompetanse generelt og fosterhjemsarbeid spesielt
  • Erfaring fra saksbehandling i barnevernet
  • Erfaring fra relevant arbeid med barn, ungdom og familier
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne  
  • Flytende norsk muntlig og skriftlig. Gode engelskferdigheter muntlig og skriftlig
  • Førerkort klasse B 
Personlige egenskaper
  • Inneha god rolleforståelse og gode samarbeidsevner
  • Evne til god og tillitsbyggende kommunikasjon med mennesker i vanskelige livssituasjoner, kollegaer og samarbeidsinstanser
  • Selvstendig og initiativrik 
  • Evne til, og erfaring fra, å arbeide strukturert og planmessig
  • Stor arbeidskapasitet og interesse for faglig og etisk refleksjon
  • Lærevillig, robust og tåle et variert arbeidstempo

 Personlige egenskaper vil tillegges stor vekt 

Vi tilbyr
  • Arbeid i en av Norges største barneverntjenester som:
    • aktivt deltar på en rekke utviklingsarenaer og etterstreber å være i forkant av den faglige utviklingen 
    • tør å satse og prøve ut nye veier og metoder innen barnevernfaget, og arbeider strategisk og systematisk med kvalitetsutvikling 
    • er utviklingsorientert og endringsrettet, og som fokuserer på godt og trygt arbeidsmiljø 
  • Opplæring i Kvellomodellen og Barnesamtalen DCM 
  • Kompetanseutviklingsstipend 
  • Offentlig tjenestepensjonsordning  
  • Tilgang til hytter og ferieleiligheter i inn- og utland  
Annet:
  • Gyldig politiattest iht. § 6-10 Barnevernloven må fremlegges før tiltredelse
  • Bærum kommune legger vekt på mangfold på arbeidsplassen og oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Vi har et personalpolitisk mål om å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning og rekruttere personer med flerkulturell bakgrunn
  • Bærum kommune er en IA (inkluderende arbeidsliv)-virksomhet
  • Originale vitnemål og attester vil etterspørres ved intervju 
 

  • Bedrift
    Bærum kommune
  • Søknadsfrist
    29.01.2021
  • Ansettelsesform
    workTime.Heltid
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    1346, GJETTUM
    BÆRUM
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    3349623
  • Se her for andre jobber fra Bærum kommune
  • Oppdatert 11.01.2021