• Bedrift
    Bærum kommune
  • Søknadsfrist
    15.08.2021
  • Ansettelsesform
    workTime.Heltid
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    1346, GJETTUM
    BÆRUM
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    3963955
  • Se her for andre jobber fra Bærum kommune
  • Oppdatert 05.07.2021
Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Bærum kommune

Barnevernkonsulent - mottak og akuttarbeid (dagtid)

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Barneverntjenesten i Bærum kommune er en av Norges største barneverntjenester med ca. 140 ansatte. Barneverntjenesten består av barnevernsjef, avdeling stab og seks fagavdelinger; avdeling barnevernvakt, mottak og akutt, avdeling undersøkelse, avdeling barn, avdeling ungdom, avdeling omsorg og avdeling tiltak.

Barneverntjenesten ønsker å gå foran innen kvalitetsutviklingsarbeid på barnevernområdet, og gjennomfører barnevernreformen gjennom blant annet barnevernfaglig tiltaksavdeling, drifter spesialiserte hjelpetiltak som FFT, MST-CAN og ABC, implementerer PMTO, har egne veilederteam for fosterhjem og for biologiske foreldre etter omsorgsovertakelse, og er vertskommune for Asker og Bærum barnevernvakt. Barneverntjenesten i Bærum har formalisert samarbeid med flere forsknings- og kompetansemiljøer om utvikling og implementering av barnevernfaglige tiltak etter barnevernloven.

Avdeling barnevernvakt, mottak og akutt har ansvaret for konsultasjons- og mottaksarbeid, saksbehandling av meldinger, forebyggende akuttarbeid og døgntilgjengelig barnevernvakt. Den utlyste stillingen har ordinær dagarbeidstid og inngår ikke i turnus.

Tiltredelse etter avtale.

Arbeidsoppgaver:

  • Gi råd og veiledning på barneverntjenestens konsultasjonstelefon 
  • Saksbehandling og faglig oppfølging av meldinger og annet mottaksarbeid etter lov om barneverntjenester
  • Samarbeide med øvrige fagavdelinger i barneverntjenesten om forebyggende akuttarbeid på dagtid 
  • Utstrakt kontakt og samarbeid med barn, foreldre og samarbeidende instanser
  • Forvaltningsoppgaver og skriftlig dokumentasjon iht. lov om barneverntjenester
  • Bidra i utadrettet virksomhet og informasjonsarbeid om barneverntjenesten 
  • Delta i barneverntjenestens utviklingsarbeid
  • Aktivt bidra til et trygt og positivt arbeidsmiljø og kollegafelleskap           

Kvalifikasjoner:

  • Relevant grunnutdanning fra universitet eller høgskole. Aktuelle fagretninger er hovedsakelig barnevernpedagog eller sosionom. Andre grunnutdanninger i kombinasjon med relevant videreutdanning eller mastergrad kan vurderes.
  • Må ha oppdatert erfaring og kompetanse i barnevernfaglig arbeid og forvaltning
  • Erfaring fra arbeid med barn, unge og familier vektlegges
  • Erfaring fra saksbehandling i førstelinjetjeneste vektlegges
  • Spesifikk erfaring og ev videreutdanning/mastergrad relevant for mottak, barnevernvakt eller tilsvarende hendelsesstyrt arbeid vil vektlegges
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne. Søkere fra land utenfor Skandinavia må ha bestått min. norskprøve B2, skriftlig og muntlig
  • Gode engelskferdigheter muntlig og skriftlig
  • Førerkort klasse B 

Personlige egenskaper:

  • Evne til god og tillitsbyggende kommunikasjon med mennesker i vanskelige livssituasjoner, kollegaer og samarbeidsinstanser
  • God rolleforståelse og samarbeidsevner 
  • Evne til, og erfaring fra, å jobbe strukturert og planmessig
  • Selvstendig og initiativrik 
  • Gode evner til faglig og etisk refleksjon
  • Stor arbeidskapasitet 
  • Lærevillig, robust og tåler et variert og høyt arbeidstempo

Personlig egnethet tillegges stor vekt 

Vi tilbyr:

  • Arbeid i en av Norges største barneverntjenester som:
    • aktivt deltar på en rekke utviklingsarenaer og etterstreber å være i forkant av den faglige utviklingen 
    • tør å satse og prøve ut nye veier og metoder innen barnevernfaget, og arbeider strategisk og systematisk med kvalitetsutvikling 
    • er utviklingsorientert og endringsrettet, og som fokuserer på et godt og trygt arbeidsmiljø 
  • Opplæring i Kvellomodellen, Barnesamtalen DCM og mulighet for kurs i nettverksmøteledelse
  • Kompetanseutviklingsstipend 
  • Offentlig tjenestepensjonsordning  

Annet:

  • Gyldig politiattest iht. § 6-10 Barnevernloven må fremlegges før tiltredelse
  • Bærum kommune legger vekt på mangfold på arbeidsplassen og oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Vi har et personalpolitisk mål om å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning og rekruttere personer med flerkulturell bakgrunn
  • Bærum kommune er en IA (inkluderende arbeidsliv)-virksomhet
  • Originale vitnemål og attester vil etterspørres ved intervju 
 

  • Bedrift
    Bærum kommune
  • Søknadsfrist
    15.08.2021
  • Ansettelsesform
    workTime.Heltid
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    1346, GJETTUM
    BÆRUM
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    3963955
  • Se her for andre jobber fra Bærum kommune
  • Oppdatert 05.07.2021