Bedrift
Bærum kommuneSøknadsfrist
15.08.2021Ansettelsesform
workTime.HeltidBransje
Offentlig forvaltning - KommuneadministrasjonUtdanningskrav
PåkrevetArbeidserfaring
ØnskeligAdresse
1346, GJETTUM
BÆRUM
Antall stillinger
1karriere-kode
3963955Se her for andre jobber fra Bærum kommune
- Oppdatert 05.07.2021
Utgått annonse
Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert
Bærum kommune
Barnevernkonsulent - mottak og akuttarbeid (dagtid)
Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
Barneverntjenesten i Bærum kommune er en av Norges største barneverntjenester med ca. 140 ansatte. Barneverntjenesten består av barnevernsjef, avdeling stab og seks fagavdelinger; avdeling barnevernvakt, mottak og akutt, avdeling undersøkelse, avdeling barn, avdeling ungdom, avdeling omsorg og avdeling tiltak.
Barneverntjenesten ønsker å gå foran innen kvalitetsutviklingsarbeid på barnevernområdet, og gjennomfører barnevernreformen gjennom blant annet barnevernfaglig tiltaksavdeling, drifter spesialiserte hjelpetiltak som FFT, MST-CAN og ABC, implementerer PMTO, har egne veilederteam for fosterhjem og for biologiske foreldre etter omsorgsovertakelse, og er vertskommune for Asker og Bærum barnevernvakt. Barneverntjenesten i Bærum har formalisert samarbeid med flere forsknings- og kompetansemiljøer om utvikling og implementering av barnevernfaglige tiltak etter barnevernloven.
Avdeling barnevernvakt, mottak og akutt har ansvaret for konsultasjons- og mottaksarbeid, saksbehandling av meldinger, forebyggende akuttarbeid og døgntilgjengelig barnevernvakt. Den utlyste stillingen har ordinær dagarbeidstid og inngår ikke i turnus.
Tiltredelse etter avtale.
Arbeidsoppgaver:
- Gi råd og veiledning på barneverntjenestens konsultasjonstelefon
- Saksbehandling og faglig oppfølging av meldinger og annet mottaksarbeid etter lov om barneverntjenester
- Samarbeide med øvrige fagavdelinger i barneverntjenesten om forebyggende akuttarbeid på dagtid
- Utstrakt kontakt og samarbeid med barn, foreldre og samarbeidende instanser
- Forvaltningsoppgaver og skriftlig dokumentasjon iht. lov om barneverntjenester
- Bidra i utadrettet virksomhet og informasjonsarbeid om barneverntjenesten
- Delta i barneverntjenestens utviklingsarbeid
- Aktivt bidra til et trygt og positivt arbeidsmiljø og kollegafelleskap
Kvalifikasjoner:
- Relevant grunnutdanning fra universitet eller høgskole. Aktuelle fagretninger er hovedsakelig barnevernpedagog eller sosionom. Andre grunnutdanninger i kombinasjon med relevant videreutdanning eller mastergrad kan vurderes.
- Må ha oppdatert erfaring og kompetanse i barnevernfaglig arbeid og forvaltning
- Erfaring fra arbeid med barn, unge og familier vektlegges
- Erfaring fra saksbehandling i førstelinjetjeneste vektlegges
- Spesifikk erfaring og ev videreutdanning/mastergrad relevant for mottak, barnevernvakt eller tilsvarende hendelsesstyrt arbeid vil vektlegges
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne. Søkere fra land utenfor Skandinavia må ha bestått min. norskprøve B2, skriftlig og muntlig
- Gode engelskferdigheter muntlig og skriftlig
- Førerkort klasse B
Personlige egenskaper:
- Evne til god og tillitsbyggende kommunikasjon med mennesker i vanskelige livssituasjoner, kollegaer og samarbeidsinstanser
- God rolleforståelse og samarbeidsevner
- Evne til, og erfaring fra, å jobbe strukturert og planmessig
- Selvstendig og initiativrik
- Gode evner til faglig og etisk refleksjon
- Stor arbeidskapasitet
- Lærevillig, robust og tåler et variert og høyt arbeidstempo
Personlig egnethet tillegges stor vekt
Vi tilbyr:
- Arbeid i en av Norges største barneverntjenester som:
- aktivt deltar på en rekke utviklingsarenaer og etterstreber å være i forkant av den faglige utviklingen
- tør å satse og prøve ut nye veier og metoder innen barnevernfaget, og arbeider strategisk og systematisk med kvalitetsutvikling
- er utviklingsorientert og endringsrettet, og som fokuserer på et godt og trygt arbeidsmiljø
- Opplæring i Kvellomodellen, Barnesamtalen DCM og mulighet for kurs i nettverksmøteledelse
- Kompetanseutviklingsstipend
- Offentlig tjenestepensjonsordning
Annet:
- Gyldig politiattest iht. § 6-10 Barnevernloven må fremlegges før tiltredelse
- Bærum kommune legger vekt på mangfold på arbeidsplassen og oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Vi har et personalpolitisk mål om å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning og rekruttere personer med flerkulturell bakgrunn
- Bærum kommune er en IA (inkluderende arbeidsliv)-virksomhet
- Originale vitnemål og attester vil etterspørres ved intervju
Bedrift
Bærum kommuneSøknadsfrist
15.08.2021Ansettelsesform
workTime.HeltidBransje
Offentlig forvaltning - KommuneadministrasjonUtdanningskrav
PåkrevetArbeidserfaring
ØnskeligAdresse
1346, GJETTUM
BÆRUM
Antall stillinger
1karriere-kode
3963955Se her for andre jobber fra Bærum kommune
- Oppdatert 05.07.2021