• Bedrift
    Bergen kommune
  • Søknadsfrist
    27.06.2024
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Ansettelsesform
    Fast
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    5035, BERGEN
    BERGEN
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    5766658
  • Se her for andre jobber fra Bergen kommune
Ledig stilling

Bergen kommune

Avdelingsleder til Avdeling for støttekontakt og weekendhjem

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Vil du være med å forme den nye enheten for forvaltning og tjenestekoordinering i Etat for tjenester til utviklingshemmede? Da bør du søke på vår ledige stilling som avdelingsleder til avdeling for støttekontakt og weekendhjem (avlastningshjem).

Enhet for forvaltning og tjenestekoordinering er en byomfattende enhet i Etat for tjenester til utviklingshemmende. Enheten er opprettet 1. januar 2024 i forbindelse med omorganisering av etaten og består av tre avdelinger:

  • Avdeling for forvaltning
  • Avdeling for tjenestekoordinering
  • Avdeling for støttekontakt og weekendhjem

Avdeling for støttekontakt og weekendhjem har ansvar for:

  • Rekruttering og opplæring av støttekontakter for etater i Bergen kommune
  • Rekruttering og oppfølging av avlastere for Etat for tjenester til utviklingshemmede. 

Avdelingen har ansvar for å rekruttere avlastere som kan ta avlastningsoppdrag for helg (weekendhjem), døgn eller ferier. Avlastning gis etter vedtak og avdelingen har en viktig rolle i å iverksette avlastningsvedtak ved å rekruttere avlastningshjem og gi opplæring, veiledning og følge opp avlastere som er fast ansatt i kommunen. Avdelingen bidrar også i arbeidet med revurdering av vedtak om avlastning og samarbeider tett med andre avdelinger i enhenten. Kommunen har for tiden ca. 100 fast ansatte avlastere og avdelingslederen har ansvar for oppfølgingen av disse. Rekruttering av avlastere skjer i tett dialog med pårørende og deres behov. Ansettelsesprosessen følger kommunens rutiner for ansettelse. Den som bli avdelingsleder vil per nå ha ansvar for vel 100 fast ansatte avlastere og to fast ansatte.
Avdelingen har også ansvar for rekruttering og grunnopplæring av støttekontakter for hele kommunen. Avdelingen drifter en database med støttekontakter som kan ta oppdrag for de ulike etatene og brukergruppene disse gir tjenester til. De er i dag to årsverk som jobber med å rekruttere støttekontakter, gi opplæring og oppfølging til disse. Støttekontaktene er oppdragstakere.

Avdelingen har 3 årsverk og har per i dag 2 dedikerte og erfarne ansatte. Avdelingen har et godt fagmiljø og et godt sosialt miljø. Vi holder til i moderne og godt tilrettelagte kontorlokaler på Bontelabo.

Vi søker en avdelingsleder som har erfaring med ledelse av medarbeidere og som har kjennskap til brukergruppen psykisk utviklingshemmede. Du er faglig dyktig, engasjert og du ønsker å ta ansvar for at vi har god kvalitet i tjenestene avdelingen leverer. Som leder er du god til å kommunisere og opptatt av å skape tillit. Du legger til rette for at ansatte kan oppleve mestring og motivasjon og skaper sammen med kollegaene dine en kultur med fokus på et godt arbeidsmiljø og høy etisk bevissthet. Du må ha gode samarbeidsevner og ha god system-/organisasjonsforståelse, samt ha erfaring med forbedring og utviklingsarbeid. Du må ha gjennomføringskraft for å oppnå gode resultater, og sikre at de økonomiske ressursene anvendes mest mulig effektivt.

Som avdelingsleder inngår du i enhetsleder sin ledergruppe sammen med de andre avdelingslederne i enheten. Som avdelingsleder har du tilgang til etatens rådgivere innen fag, personal og økonomi, samt andre støttefunksjoner.

Kvalifikasjoner:

  • Treårig helse- og sosialfaglig utdanning på høyskole- eller universitetsnivå. Annen relevant høyskole- eller universitetsutdanning på tilsvarende nivå kan vurderes.
  • Erfaring med ledelse av medarbeidere
  • Relevant arbeidserfaring fra helse -og sosialområdet
  • Erfaring med arbeid med støttekontakttjenester og avlastningstjenester
  • Erfaring fra beslutningsprosesser og endringsprosesser
  • Erfaring fra forbedrings- og utviklingsarbeid
  • Formell lederutdanning eller videreutdanning i ledelse er en fordel
  • Erfaring fra rekruttering og rekrutteringsprosesser er en fordel
  • Fordel med kjennskap til arbeid og struktur i større organisasjoner
  • Gode samarbeids -og kommunikasjonsferdigheter
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
  • Søkere utenfor Norden må ha bestått B2 test
  • God forståelse for IKT- systemer
  • Personlig egnethet er et krav og vil vektlegges særlig

Personlige egenskaper:

  • Faglig engasjement
  • Målrettet og strukturert arbeidsform
  • Gode kommunikasjons- og samarbeidsegenskaper
  • Evne til å delegere arbeidsoppgaver
  • Fleksibilitet og evne til omstilling og nytenkning
  • Humor og raushet

Vi tilbyr:

  • Spennende, interessante og utfordrende arbeidsoppgaver
  • Høyt faglig nivå
  • Gode muligheter for faglig og personlig utvikling
  • Et godt lederteam som støtteapparat
  • Fleksibel arbeidstid
  • God pensjonsordning, boliglånsordning og ulykkes -og gruppelivsforsikring
  • Lønn etter gjeldende tariff
  • En arbeidsplass som er en inkluderende arbeidsliv(IA)-bedrift
 

  • Bedrift
    Bergen kommune
  • Søknadsfrist
    27.06.2024
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Ansettelsesform
    Fast
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    5035, BERGEN
    BERGEN
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    5766658
  • Se her for andre jobber fra Bergen kommune