Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Lillestrøm Kommune

Avdelingsleder Strategi og næring

Offentlig forvaltning

Avdeling Strategi og næring er nyopprettet fra 1. januar 2025. Avdelingen er en del av kommunalområde Samfunnsutvikling, som i tillegg har avdelingene Landbruk og natur og Kart og analyse. Kommunalområdet har hovedansvar for kunnskapsgrunnlag og prosesser for bærekraftig utvikling av kommunen. Avdeling Strategi og næring vil være sentral i dette arbeidet, med et bredt spekter i oppgaver som kommuneplanens samfunns- og arealdel, næringsutvikling og pådriverrolle for innovasjonsdistrikt, overordnet klimaarbeid, utarbeidelse av kommunedelplan for Kjeller flyplassområde, oppfølging dekommisjonering av atomreaktoren på Kjeller, folkehelse, kunnskapsgrunnlag, befolkningsstatistikk og levekårsundersøkelser, universitetsbyprogrammet og byvekstavtalen for Oslo og Akershus, samt andre regionale planer og samarbeid. Avdelingen har mange ulike fagområder. Det er viktig at avdelingsleder legger til rette for et givende fellesskap og godt arbeidsmiljø. Samtidig er dette en utadrettet avdeling. Samarbeid med andre vil være svært viktig, - både internt i kommuneadministrasjonen, med kommunens folkevalgte, med innbyggere, næringsdrivende, eiendomsutviklere, frivillige, samt andre kommuner og offentlige instanser. Avdelingen vil bestå av rundt 15 medarbeidere. Avdelingsleder vil ha personal- og økonomiansvar, og rapporterer til kommunalsjef.

Kvalifikasjoner:

Kvalifikasjonskrav:

  • Mastergrad innen relevante fagområder
  • Minst fem års arbeidserfaring
  • Meget god fremstillingsevne på norsk, både muntlig og skriftlig

Det er også ønskelig at du har:

  • God erfaring med å lede medarbeidere med høy fagkompetanse på ulike fagområder
  • Erfaring med økonomi- og personalansvar
  • Erfaring fra politisk styrte organisasjoner, gjerne kommune eller fylkeskommune
  • Videreutdanning innen ledelse

Personlige egenskaper:

Personlig egnethet tillegges stor vekt. Lillestrøm kommune søker en leder som:

  • Har evne til å arbeide både operasjonelt og strategisk mot krevende mål
  • I stor grad tenker strategisk og kan legge til rette for samhandling på tvers i organisasjonen
  • Er tydelig i sitt lederskap og evner å gjennomføre nødvendige endringer
  • Viser evne til å skape engasjement og samhold
  • Våger å tenke nytt, være modig og handlekraftig
  • Har god formidlingsevne med evne til å gjøre komplekse problemstillinger forståelige
  • Ønsker at tillit, inkludering og nyskaping skal prege lederskapet

Vi tilbyr:

  • Dyktige og trivelige kollegaer
  • Utfordrende og samfunnsnyttige oppgaver 
  • Konkurransedyktig lønn, i henhold til hovedtariffavtale
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger, inkludert ulykkesforsikring som gjelder på fritid
  • Fleksibel arbeidstid
  • Mulighet for hjemmekontor en gang i blant - men det forventes at du i denne stillingen er mye til stede på rådhuset i Lillestrøm by
  • Bedriftsidrettslag med gode tilbud til medlemmer

Lillestrøm kommune mener mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Kommunen vil legge til rette for medarbeidere som har ekstra behov for det.  

Offentlig søkerliste utarbeides etter søknadsfristens utløp i samsvar med offentleglova § 25. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Du vil bli varslet om reservasjonen ikke tas til følge. 

Vitnemål og attester lastes opp i rekrutteringsportalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra HK-dir; https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet