Ledig stilling

Gjøvik kommune

Avdelingsleder for budsjett og rapportering

Offentlig forvaltning

Vi søker en avdelingsleder for budsjett og rapportering med stor arbeidskapasitet og god økonomisk forståelse i 100 % fast stilling. 

Beskrivelse av arbeidsstedet:

Økonomi stab er en del av sektor for administrasjon, forvaltning og teknisk drift i Gjøvik kommune, og består av 22 medarbeidere med hovedoppgaver knyttet til budsjett, rapportering, regnskap, fakturering, lønn, finans- og gjeldsforvaltning. En sentral oppgave for staben er å yte støtte og veiledning til kommunens ledelse, samt bistå i helhetlig styring og utvikling av kommunen. I samarbeid med de øvrige kommunene i Gjøvikregion benytter vi økonomisystemet, Visma Enterprise Plus.

Avdelingsleder for budsjett og rapportering er en spennende stilling med varierte og utfordrende oppgaver i et godt fagmiljø og med gode kollegaer. Gjøvik kommune benytter Framsikt som styrings -og rapporteringsverktøy.

Stillingen leder egen avdeling med 3 økonomirådgivere og samarbeider tett med avdeling for regnskap og lønn. Nærmeste overordnede er økonomisjef.

Ansvarsområde og arbeidsoppgaver:
  • Budsjett- og økonomiplanarbeid, herunder prosessplanlegging og koordineringsansvar samt ansvar for ajourhold av kommunens budsjetter, rapportering og økonomirutiner.

  • Økonomisk rapportering og analyser på kommune- og virksomhetsnivå samt vertskommunesamarbeid, eksempelvis årsrapport, årsregnskap og Kostra-rapportering.

  • Ansvar for veiledning og opplæring innenfor sitt fag- og ansvarsområde av ledere.

  • Utarbeide, kvalitetssikre og dokumentere internkontrollrutiner av økonomioppfølgingen av budsjett og regnskap er i henhold til gjeldende lover, forskrifter og retningslinjer.

  • Systemansvarlig og viderutvikling av budsjett- og rapporteringssystem.

  • Saksutredninger, beregninger og prosjektarbeid.

  • Fagadministrativt, budsjett- og personalansvar for avdelingen. Lede, veilede og motivere medarbeidere og bidra til gode arbeidsprosesser og arbeidsmiljø.

  • Andre oppgaver og ansvar som faller innenfor stabens ansvarsområde og individuell lederavtale.

Kvalifikasjoner:
  • Relevant høyere utdannelse av minimum 4 års varighet. Relevant erfaring kan i noen grad vurderes å erstatte krav til utdannelse.

  • Erfaring fra kommunal sektor og kommunal økonomistyring er en fordel.

  • God økonomi- og regnskapsforståelse.

  • Ledererfaring er ønskelig.

  • Gode digitale ferdigheter og kompetanse innen økonomisystemer og IKT-verktøy som f.eks. Excel.

  • Personlig egnethet hvor samarbeidsegenskaper og gjennomføringsevne i arbeidet vil bli vektlagt.

Personlige egenskaper:

  • Du kan motivere og spille andre gode.

  • Du er initiativrik, pålitelig og ansvarsbevisst.

  • Du har evne til å arbeide målrettet, selvstendig og systematisk over tid.

  • Du er en god formidler av kunnskap og trygg i samhandling med ledere og kollegaer.

  • Du er analytisk, nytenkende og praktisk løsningsorientert.

Vi kan tilby:
  • Varierte og spennende arbeidsoppgaver

  • Faglige utfordringer og utviklingsmuligheter.

  • Erfarne og dyktige medarbeidere og kollegaer.

  • Kontorplass i et nytt, åpent og lyst kontorlandskap med gode muligheter for variasjon av plassering med prosjektsoner, ulike former for stillerom og muligheter for hjemmearbeid.

  • Fleksibel arbeidstid, lønn etter avtale og gode pensjons- og forsikringsordninger.

Unntatt offentlighet må begrunnes:

Gjøvik kommune praktiserer meroffentlighet, jfr. Offentleglova § 11. Dette betyr at alle søkere oppføres på offentlig søkerliste.

Det må foreligge særskilte omstendigheter for å få innvilget unntak jfr. Offentleglova § 25.

Søknad:

Alle søknader skal sendes elektronisk via vårt søkesystem. 

Vi ønsker et mangfoldig arbeidsmiljø og oppfordrer alle kvalifiserte til å søke uavhengig av kjønn, etnisk bakgrunn, religion, funksjonsevne, alder og seksuell orientering.