• Bedrift
    Bærum kommune
  • Søknadsfrist
    16.04.2023
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Ansettelsesform
    Fast
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    1338, SANDVIKA
    BÆRUM
    Norge
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    5094798
  • Se her for andre jobber fra Bærum kommune
  • Oppdatert 27.03.2023
Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Bærum kommune

Avdelingsleder barnevern

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Barneverntjenesten i Bærum kommune er en av Norges største barneverntjenester med ca. 160 årsverk og 140 ansatte. Barneverntjenesten består av barnevernsjef, avdeling forvaltning og seks fagavdelinger; avdeling barnevernvakt, mottak og akutt, avdeling undersøkelse, avdeling barn, avdeling ungdom, avdeling omsorg og avdeling tiltak. Barneverntjenesten ønsker å gå foran innen kvalitetsutvikling på barnevernområdet og gjennomføring av barnevernreformen, drifter spesialiserte barnevernfaglige hjelpetiltak som FFT og MSTCAN og PMTO, og er vertskommune for Asker og Bærum barnevernvakt.

Avdeling tiltak har ansvar for hjelpetiltak etter lov om barnevernstjenester og i samarbeid med sakseiende avdeling. Avdelingsleder har ansvaret for kvalitet, personal og økonomi i avdelingen. Avdelingen består av 25 medarbeidere og er inndelt i to team, der fagledere har en viktig rolle i den løpende oppfølging, kvalitetssikring og veiledning i det faglige arbeidet. Avdelingen har også et eget FFT-team med egen veileder. Avdelingsleder har et betydelig medansvar for kvalitets- og tiltaksutvikling i tjenesten, basert på behovskartlegging og nasjonale føringer og kvalitetsutvikling på barnevernsfeltet.

Kvalifikasjoner:

  • Relevant utdanning fra universitet eller høgskole. Aktuelle fagretninger er hovedsakelig barnevernspedagog eller sosionom. Andre grunnutdanninger i kombinasjon med relevant videreutdanning kan vurderes. Søkere med minimum 30 relevante studiepoeng innen barnevern etter grunnutdanning vil prioriteres
  • Oppdatert erfaring og kompetanse i barnevernfaglig arbeid og forvaltning kreves. Klinisk erfaring fra veiledning av kolleger og erfaring fra bruk av faglig analyse og ledelse er ønskelig
  • Videreutdanning og/eller erfaring innen familieterapi/familieterapeutiske teorier vektlegges
  • Erfaring fra ledelse i førstelinjetjeneste eller annen barnevernfaglig ledererfaring kreves. Lederutdanning eller relevant lederprogram er en fordel 
  • Må kunne vise til dokumenterte resultater fra kvalitetsutviklingsarbeid, god håndtering av dilemmaer og rolleforståelse i lederrollen 
  • God kjennskap til roller, ansvar og instanser på oppvekstfeltet generelt og innen barnevern spesielt 
  • Flytende norsk muntlig og skriftlig. Gode engelskferdigheter muntlig og skriftlig

Personlige egenskaper:

  • Inneha god rolleforståelse og samarbeidsevner 
  • Evne til å se helhet og sammenhenger 
  • Initiativrik, stor gjennomføringsevne og god til å implementere beslutninger knyttet til faglige retningsvalg 
  • Fokus på mestringsorientert ledelse og ivaretakelse av medarbeidere i en tidvis krevende arbeidshverdag
  • Evne til god og tillitsbyggende kommunikasjon med mennesker i vanskelige livssituasjoner, med ledere, kollegaer, medarbeidere og samarbeidsinstanser
  • Evne til å inspirere og engasjere, og samtidig være tydelig og med gjennomføringsevne
  • Evne til analytisk tenkning og gjennomføring av faglige vurderinger og beslutninger
  • Evne til, og erfaring fra, å arbeide strukturert og planmessig
  • Trives med ulike og varierende dager, oppgaver og arbeidstempo, samt inneha stor arbeidskapasitet

Personlig egnethet vil tillegges stor vekt

Vi tilbyr:

  • Arbeid i en av Norges største barneverntjenester som:
    • aktivt deltar på en rekke utviklingsarenaer og etterstreber å være i forkant av den faglige utviklingen
    • tør å satse og prøve ut nye veier og metoder innen barnevernfaget, og som arbeider strategisk og systematisk med kvalitetsutvikling
    • er utviklingsorientert og endringsrettet, og jobber systematisk med kultur og arbeidsmiljø
  • Opplæring i Barnesamtalen DCM og mulighet for kurs i nettverksmøteledelse
  • Offentlig tjenestepensjon
  • Kompetanseutviklingsstipend

Annet

  • Gyldig politiattest iht. § 12-11 i Barnevernloven må fremlegges før tiltredelse
  • Bærum kommune legger vekt på mangfold på arbeidsplassen og oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke
  • Vi har et personalpolitisk mål om å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning og rekruttere personer med flerkulturell bakgrunn
  • Bærum kommune er en IA (inkluderende arbeidsliv)-virksomhet
  • Originale vitnemål og attester vil etterspørres ved intervju
 

  • Bedrift
    Bærum kommune
  • Søknadsfrist
    16.04.2023
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Ansettelsesform
    Fast
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    1338, SANDVIKA
    BÆRUM
    Norge
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    5094798
  • Se her for andre jobber fra Bærum kommune
  • Oppdatert 27.03.2023