Ledig stilling

Folkehelseinstituttet

Avdelingsdirektør

Forskning og utvikling

Norge har verdens beste helseregistre! Vil du bidra til at helsedataene blir samlet inn raskt og riktig?

Folkehelseinstituttet søker etter en samlende og nytenkende person til å lede Avdeling for helseregistermottak i Bergen. Avdelingen bidrar med drift, utvikling og ekspertise innenfor medisinsk koding i de lovbestemte nasjonale helseregistrene Medisinsk fødselsregister, Abortregisteret og Dødsårsaksregisteret i Folkehelseinstituttet. Avdelingen består av 11 medarbeidere fordelt på to team som har ansvar for mottak av meldinger, medisinsk koding og kvalitetssikring av meldingene som kommer inn til registrene. Avdelingen er lokalisert i Bergen, og samarbeider tett med to andre avdelinger der den ene har det medisinske ansvaret for registrene, og den andre forvalter og distribuerer data til blant annet myndigheter og forskere. Sammen med en fjerde avdeling som har ekspertise på legemiddelfeltet, utgjør disse avdelingene Klynge for helseregistre. De fire avdelingsdirektørene inngår i klyngens ledergruppe som ledes av en fagdirektør. Mye av arbeidet foregår i tverrfaglige team der IT også er en sentral bidragsyter.

Klynge for helseregistre er organisert i Område for helsedata og digitalisering sammen med pasientregistre, helseundersøkelser, helsedataservice og IT. Den som ansettes vil også samarbeide med andre deler av FHI og med eksterne aktører som Helsedirektoratet, helseforetakene og WHO.

Instituttet er i kontinuerlig omstilling og utvikling, og det kreves derfor en fleksibel tilnærming til ansvar og arbeidsoppgaver. 

Kvalifikasjoner:

Må-krav:

  • Relevant femårig helseutdanning (sykepleie, medisin eller tilsvarende)
  • Relevant lederutdanning og personalledererfaring, gjerne fra flere virksomheter
  • Erfaring med helseregisterarbeid
  • Kunnskap om abortregisteret og kjennskap til ICD-10 kodeverket som benyttes i Dødsårsaksregisteret og Medisinsk fødselsregister
  • FHI er et norskspråklig institutt, det er derfor avgjørende med gode muntlige og skriftlige kommunikasjonsevner på norsk
  • Gode engelskkunnskaper

Bør-krav:

  • Klinisk erfaring
  • Erfaring med personvern og informasjonssikkerhet
  • Erfaring med organisasjonsutvikling og endringsledelse
  • Erfaring med brukermedvirkning og aktørinvolvering
  • Erfaring med å jobbe i team

FHI benytter bakgrunnssjekk fra Semac i noen av våre rekrutteringsprosesser. Bakgrunnssjekk utføres etter samtykke og innebærer blant annet at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen.

Personlige egenskaper:

Vi ser etter deg som bringer motivasjon, trygghet og nytenkning inn omgivelsene dine og som evner å prioritere og å se løsninger. Du er leveransedyktig, fleksibel og lyttende, og du synes det er spennende med samarbeid med andre fagfelt enn ditt eget. Du har evne til å få medarbeiderne med deg og til å drive prosesser fremover. Du har god arbeidskapasitet og rolleforståelse, og får frem det beste både i medarbeiderne dine og hos lederen din. Du har et engasjement for å etablere samarbeid med aktører internt og eksternt. Personlig egnethet og motivasjon vil bli vektlagt.

Vi tilbyr:

  • Folkehelseinstituttet er en unik arbeidsplass som har et stort samfunnsansvar og som spiller en viktig rolle for befolkningens helse og trivsel
  • Vi bygger sterke fagmiljøer og vektlegger hver enkelt medarbeiders utvikling og påvirkning på egen arbeidshverdag
  • Her er vil du kunne jobbe sammen med engasjerte og kompetente ansatte som er hyggelige og som hjelper hverandre
  • Stilling som avdelingsdirektør (kode 1060), og lønn etter avtale, avhengig av kvalifikasjoner, kompetanse og erfaring
  • Gode pensjonsordninger i Statens pensjonskasse
  • Fleksible arbeidstidsordninger og gode velferdsordninger, som f. eks. trening i arbeidstiden
  • Lokalene våre i Bergen er i stor grad moderne og inndelt i både landskap og mindre kontorer, og med møterom som gir gode muligheter for samarbeid