Detaljer

  • Bedrift
    Bane NOR SF
  • Søknadsfrist
    31.01.2021
  • Sted:
    OSLO
  • Stillingstype:
    Heltid
  • Bransje:
    Bygg- og anleggsleverandører, Jernbane og sporvei, Transport
  • Utdanningskrav:
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring:
    Ønskelig
  • Fylke:
    OSLO
  • Arbeidssted:
    OSLO
  • Land:
    NO
  • Antall stillinger:
    1
  • karriere-kode:
    3366365
  • Se her for andre jobber fra Bane NOR SF

Vil du bli vår neste Prosjektleder?

Vi søker deg som vil ha ansvaret for å utvikle fremtidens godsterminal for jernbanen!

Er du en dyktig og erfaren prosjektleder som har lyst til å lede ett viktig og komplekst teknisk prosjekt med stor samfunnsbetydning? Hos oss kan du være med og påvirke fremtiden for gods på jernbane!

Jernbanen er på sporet av en ny fremtid. Fra å være mekanisk og manuell, er den i ferd med å bli høyteknologisk og digital. Bane NOR er en pådriver for denne utviklingen. Utdatert teknologi langs hele Norges jernbanenett erstattes med et nytt digitalt signalsystem som er felles for alle europeiske land - European Rail Traffic Management System (ERTMS). ERTMS-programmet er et av Norges største digitaliseringsprosjekter, og et viktig skritt i moderniseringen av jernbanen.

Vi har nå behov for å styrke teamet vårt med en senior prosjektleder til å lede oppgradering av signalanlegget på Alnabru godsterminal. Alnabruterminalen er landets største jernbaneterminal for gods og omtales som navet i godstransporten i Norge. Terminalen dekker et område på 2000 mål, består av 80 km med jernbanespor og håndterer hvert år 500 000 containere. Det er over 2000 tekniske objekter på området og 400 togbevegelser daglig.

Du får ansvar for å lede prosjektet som skal planlegge, anskaffe og utruste Alnabruterminalen med et nytt signalanlegg som gir rom og fleksibilitet for fremtidige ombygginger. Som prosjektleder vil du være en viktig medspiller i modernisering av hele jernbanen, der Alnabru godsterminal er den første store oppgaven som skal ha prosjektleder.

Dette omfatter å utrede konsepter, etablere kontraktsstrategi, kontrahere rådgiver og lede prosjektteamet gjennom prosjektering, installasjon, test og ibruktaking. Alt dette får du i et arbeidsmiljø som preges av godt humør og stå-på-vilje hos de ansatte!

Bane NOR ivaretar sitt samfunnsansvar og følger til enhver tid de råd som gis fra nasjonale helsemyndigheter i den nasjonale krisen med bekjempelse av Covid-19 virus. Vi gjennomfører fortsatt de fleste intervjuer via video, men gjør en vurdering i hver enkelt prosess for muligheten til å gjennomføre fysisk intervju i dialog med kandidat.

Arbeidsoppgaver
  • ledelse av prosjekt og administrative prosesser, herunder etablere og vedlikeholde planer og budsjett, og sørge for at leveranseomfang og løsninger er tydelig beskrevet og forankret
  • planlegge, anskaffe og bygge nytt signalanlegg på Alnabru i henhold til Bane NORs prosjektmodell for store prosjekter
  • gjennomføre utredninger, samt oppfølging og implementering av offentlige pålegg
  • koordinering med øvrige faggrupper og interessenter
  • økonomi- og endringsstyring
  • estimering, fremdriftsplanlegging og rapportering på milepæler
  • kontraktsoppfølging og leverandørstyring gjennom hele prosjektperioden
  • ansvar for løpende dialog med berørte enheter i Bane NOR
  • sikre en leveranserettet, løsningsorientert og proaktiv arbeidskultur på tvers av interne og eksterne prosjektmedlemmer og interessenter
Kvalifikasjoner
  • bachelor/master (ingeniør/sivilingeniør) innen bygg/anleggsfag, elektrofag, prosjektledelse eller tilsvarende. Lang relevant erfaring kan kompensere for krav om høyere utdanning
  • mer enn 5 års erfaring med helhetlig ledelse av større prosjekter, gjerne fra store og komplekse organisasjoner
  • erfaring fra byggherreorganisasjon, rådgiver- eller entreprenørbransjen med  oppfølging av store jernbanefaglige totalentreprisekontrakter er en fordel, men ikke ett krav
  • lang erfaring med oppfølging av leveranser og milepæler fra eksterne leverandører
  • erfaring med arbeid i tverrfaglig team i store organisasjoner og kjennskap til Bane NORs organisasjon er en fordel
  • sertifiseringer i prosjektledelse for eksempel PRINCE2, PMP eller liknende er ønskelig
  • kan vise til god måloppnåelse i tidligere prosjekter

Bane NOR samarbeider med Semac som er en ekstern leverandør om bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater. Bakgrunnssjekken utføres etter samtykke fra deg som søker og innebærer av vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen

Personlige egenskaper
  • vi søker deg som er selvgående, handlekraftig, engasjert, og har stor grad av gjennomføringsevne
  • du er proaktiv, endringsvillig, og har evne til å drive frem nye løsninger.
  • du kan vise til gode samarbeidsevner og kommunikasjonsegenskaper
  • du har evne til å se «det store bildet», og til å vurdere tekniske løsninger opp mot tid og kostnader
  • du er strukturert, nysgjerrig og har stor arbeidskapasitet

Arbeidsmiljø er viktig for oss, så du må identifisere deg med våre verdier som er åpen, respektfull, engasjert og nytenkende.

Vi tilbyr
  • muligheten til å bidra til forming og utvikling av et stort og sammensatt samferdselsprosjekt
  • spennende stilling i en profesjonell organisasjon som er i utvikling
  • et meget godt arbeidsmiljø med dyktige kollegaer og engasjerte fagmiljøer
  • Bane NOR har sin egen prosjektskole med relevante kursmoduler for deg som ønsker å utvikle deg i prosjektlederrollen
  • vi har også svært gode pensjons- og forsikringsordninger og fleksibel arbeidstid (sommer og vintertid)
  • moderne og sentralt beliggende arbeidssted med treningsrom, garderobe og innendørs sykkelparkering i bygget
  • personalbillett med Go Ahead, SJ og VY sine tog