Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Utlendingsdirektoratet

Underdirektør i UDI Innvandringstjenester 

Offentlig forvaltning

UDI søker en underdirektør til Innvandringstjenester, 2 års vikariat med mulighet for forlengelse
 
Utlendingsdirektoratet (UDI) gjennomfører regjeringens innvandrings- og flyktningpolitikk og gir faglige innspill til utvikling av politikken. Vi skal legge til rette for lovlig innvandring og hindre misbruk av regelverket. Vi tilbyr også innkvartering til asylsøkere, og bidrar til retur av personer uten lovlig opphold. Menneskeverd, profesjonalitet og helhet er grunnleggende verdier i direktoratet. UDI ligger under Justis- og beredskapsdepartementet. Se også www.udi.no  
 
Migrasjonssvingningene påvirker virksomheten i stor grad, og stiller høye krav til en fleksibel og robust organisasjon og håndtering av kontinuerlige endrings- og omstillingsprosesser. Direktoratet har i dag drøyt 1000 ansatte.
 
Innvandringstjenester behandler saker etter statsborgerloven og utlendingsloven. UDI setter brukerorientering, faglig kvalitet, forbedringsarbeid og effektivitet høyt. Vi står overfor spennende utviklingsoppgaver og er opptatt av å utvikle tjenester til det beste for brukerne, få ned saksbehandlingstidene, drive prosessforbedring, og ta i bruk nye elektroniske løsninger på en effektiv måte.
 
Innvandringstjenester er organisert i fire prosesser; opphold, beskyttelse,  kontroll, og retur- og mottak.
 
Vi søker nå etter en dyktig leder til UDIs Brukerlab. Brukerlab er et team som jobber innovativt mot og i digitale platformer for å utvikle nye og bedre tjenester til våre brukere. Teamet samarbeider tett med andre utviklingsmiljøer i UDI og samarbeidende etater. Vi søker etter en leder med et stort engasjement for effektive tjenester for brukerne som bygger på deres behov. Et genuint brukerperspektiv og erfaring fra arbeid med tjenestedesign er en fordel. UDIs Brukerlab består av erfarne og dyktige medarbeidere.
 
Ledere i UDI forventes å leve opp til organisasjonens lederkrav. Dette innebærer at lederne oppnår resultater gjennom tydelige mål og prioriteringer, smidig arbeidsmetodikk, helhet i oppgaveløsning på tvers av organisatoriske skiller og ved å se medarbeiderne.

Arbeidsoppgaver:

  • Trygg og selvstendig ledelse av teamet, herunder resultat- og personalansvar, portefølje- og ressursstyring
  • Formidle og operasjonalisere overordnete strategier, mål og verdier
  • Lede, inspirere og være en støttespiller for medarbeiderne i teamet
  • God oversikt og helhetlig oppgaveløsning på tvers i Innvandringstjenester og med samarbeidende etater
  • Legge til rette for et godt samarbeid både internt og eksternt
  • Legge til rette for effektive arbeidsprosesser med fokus på smidige arbeidsmåter, brukerorientering og utvikling
  • Bidra til å videreutvikle og ytterligere profesjonalisere UDIs brukertjenester i et langsiktig og helhetlig perspektiv 

Kvalifikasjoner:

  • Du har høyere utdanning på mastergradsnivå. Utdanning på bachelornivå i kombinasjon med solid og relevant erfaring kan kompensere for dette kravet
  • Du er en tydelig, proaktiv og trygg leder med evne til å bygge tillit og gode relasjoner på alle nivå både internt og eksternt
  • Du er en troverdig leder med et stort engasjement og gjennomslagskraft for å identifisere og utvikle tjenester etter brukernes behov
  • Du har gjerne erfaring fra virksomheter som jobber smidig og med tjenestedesign
  • Du har stor arbeidskapasitet og er god til å prioritere og ta raske beslutninger når det kreves
  • Du er god til å samarbeide, kommunisere og å bygge relasjoner internt og eksternt
  • Du har god formidlingsevne skriftlig og muntlig på norsk og engelsk
  • Du har god samfunnsinnsikt og forståelse for politiske prosesser og offentlig forvaltning
  • Vi vil vektlegge at du kan dokumentere resultater fra arbeidsområder som er relevante for stillingen

Personlige egenskaper:

  • Du har et stort engasjement for våre brukeres behov og er en pådriver i arbeidet for forbedring og utvikling av brukertjenester på ulike digitale plattformer
  • Du er en beslutningsdyktig og robust leder som er god til å skape engasjement og støtte for ulike prosjekter  
  • Du har god oversikt og sørger for helhetlige oppgaveløsninger på tvers av fagområder og organisatoriske skiller
  • Du er en brobygger mellom medarbeidere og ledelsen og våre eksterne samarbeidspartnere
  • Du har god prosessforståelse og er dyktig til å lede flere operative prosesser parallelt, samtidig som du beholder det helhetlige overblikket
  • Du er tydelig, systematisk og strukturert med god evne til å prioritere oppgaver både i et kortsiktig og et langsiktig perspektiv
  • Du har god forståelse for digitale verktøy

    Vi vil legge stor vekt på personlig egnethet for stillingene 
 

Vi tilbyr:

  • En spennende lederstilling med stor grad av frihet, i en organisasjon med samfunnsaktuelle og utfordrende arbeidsoppgaver
  • En virksomhet som er preget av høy faglig kompetanse, stort engasjement og dyktige medarbeidere
  • Stillingen lønnes som underdirektør (kode 1059) i lønnsspennet kr 600 000 – 720.000 brutto pr. år avhengig av kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyre lønn bli vurdert. Fra lønnen trekkes 2 % innskudd til Statens Pensjonskasse.

Attester/vitnemål må legges inn i portalen sammen med søknaden. Søkere som blir kalt inn til intervju vil bli bedt om å sende lenke til Vitnemålsportalen (vitnemalsportalen.no). Ved utdanning fra utlandet ber vi om attest fra Nokut. 

For å kunne levere best mulig tjenester er det viktig med mangfold i rekrutteringen. Vi oppfordrer personer til å søke jobb hos oss, på tvers av alder, bakgrunn (eks hull i CV) og funksjonsevne. Vi legger arbeidsforholdene til rette for deg dersom du har behov for det.

Avkryssingene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i årsrapportene sine.  

I samsvar med offentleglova kan navnet ditt som søker, offentliggjøres selv om du har bedt om å ikke bli oppført på søkerlisten. Du vil i så fall bli varslet.