Ledig stilling

Utlendingsdirektoratet

Er du en dyktig teamleder som ønsker å være med på moderniseringen av offentlig forvaltning?

Offentlig forvaltning

Vi er i gang med ett av de største og viktigste digitaliseringsatsningene i Norge – Bli med på reisen!

Utlendingsdirektoratet (UDI) får tildelt 2 milliarder kroner, fordelt på seks år, som skal brukes til å bygge helt nye IT-løsninger fra bunnen av. Dette skal vi gjøre sammen med Utenriksdepartementet, Utlendingsnemnda og Politiet. Vi har fått disse midlene for å lage løsninger som øker nasjonal sikkerhet, redusere ventetider for brukerne og forbedre arbeidshverdagen for våre medarbeidere. I tillegg til å utvikle nye løsninger er det en viktig jobb for UDI å forvalte dagens system. For overgangen til nye løsninger tar tid, og nye løsninger må fungere godt med gamle løsninger i en god stund fremover.

Som teamleder vil du lede tverrfaglige team bestående av dyktige medarbeidere fra både fagsiden og utviklere. Du har ikke personalansvar, men samarbeider med personalleder for teammedlemmene. Sammen med produktlederen vil du utgjøre en lederduo hvor du har ansvar for folk, fart og flyt, mens produktlederen har ansvar for produktet.

I arbeidet med å modernisere utlendingsforvaltningens systemer, har vi fokus både på menneske, prosess og digitaliseringsmuligheter. Vi er på en endringsreise hvor vi går fra å levere gjennom prosjekter til å levere smidig gjennom myndiggjorte tverrfaglige team. I UDI utfører vi tillitsbasert ledelse gjennom Tight Loose Tight. Vi legger stor vekt på å bygge et inkluderende og positivt arbeidsmiljø, preget av samarbeid og vi søker nå deg som er en dynamisk og erfaren teamleder som kan drive våre digitaliseringsteam fremover ved å bruke smidige metoder.

Vil du vite mer, gå inn på hjemmesiden vår og se videoen av Haris og hør hva han sier om det å jobbe som utvikler hos oss. På siden finner du også en video av rekrutterende leder Shahbaz og podcast med direktør for DIGA, Dag Anders Brunstad, som forteller mer om moderniseringsprogrammet (ModUlf). 

Kvalifikasjoner:

Til denne stillingen må du ha:

  • Høyere relevant utdannelse og minimum fullført Bachelorgrad. Relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet
  • Erfaring som teamleder eller Scrum Master
  • Kjennskap til smidig metodikk
  • Erfaring med fasilitering og kontinuerlig forbedring
  • Kjennskap til produktorientering og overgangen fra prosjektleveranser til produktteam
  • God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk

I tillegg er det bra hvis du har:

  • Erfaring som prosessdriver innen digitaliseringsleveranser og interesse for teknologi
  • Kjennskap til målstyring, som OKR eller andre verktøy
  • Sertifisering innen smidig eller produktutvikling
  • Erfaring med coaching
  • Kjennskap til Tight Loose Tight

Personlige egenskaper:

Vi ser etter deg som:

  • Er en samlende og motiverende leder som er omsorgsfull og viser interesse for sine medarbeidere og kollegaer
  • Bygger positiv kultur med høy grad av psykologisk trygghet
  • Er en lagspiller med gode samhandlings- og kommunikasjonevner, og bygger tillit på alle nivåer
  • Holder deg faglig oppdatert og deler din kompetanse for å bidra til utvikling av fagmiljøet
  • Er modig, tør å feile, og lærer av feilene

Personlig egnethet vil bli vektlagt.

Vi tilbyr:

I Utlendingsdirektoratet er vi opptatt av mangfold. Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid. Har du hull i CV-en din, funksjonell nedsettelse eller innvandringsbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stilling hos oss. Vi kaller alltid inn minst en kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppen til intervju. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte til å søke hos oss. 

Derfor bør du velge oss

Bli med på en unik mulighet til å bli en del av et engasjerende fagmiljø, hvor du kan påvirke hvordan digitalisering i UDI utvikler seg – en virksomhet med et av Norges viktigste samfunnsoppdrag!

Du blir en del av UDIs Digitaliseringsavdelingen (DIGA). Vi er en avdeling med over 140 ansatte. I tillegg samarbeider vi med cirka 60 konsulenter fra våre leverandørpartnere. 

Vi har høy faglig kompetanse, stort engasjement og dyktige medarbeidere. Verdensbegivenheter påvirker jobben vår direkte, og vi er vant til å justere oss raskt etter svingningene i migrasjonen til landet. Profesjonalitet, menneskeverd og helhet er verdiene våre. De er viktige for oss, og skal påvirke hvordan vi løser oppgavene våre hver dag.

Vi holder til i nye og flotte lokaler på Helsfyr, med en kjempegod kantine. Vi tilbyr goder som sommertid, trening i arbeidstiden, fleksitid, fleksibel arbeidsplass, og ikke minst landets aller beste kolleger (mener vi). 

Praktisk informasjon:

Stillingen er lønnet som seniorrådgiver (stillingskode 1364) lønnsspennet fra kr 750 000 – 950 000 brutto per år. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes. Et lønnstrekk på to prosent gir deg gode ordninger for pensjon, lån og forsikringer i Statens pensjonskasse.  

Hva skjer nå?

Du søker på stillingen via søknadssystemet WebCruiter. Du må fylle ut WebCruiters CV og søknadsfelt selv om du velger å legge ved søknad/CV i eget format i tillegg. Du må også legge ved vitnemål, som kan lastes ned fra Vitnemålsportalen (vitnemalsportalen.no). Dersom du har utdanning fra utlandet, må den være godkjent av NOKUT eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (hkdir.no).

I tråd med offentleglova kan du bli offentliggjort selv om du har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten. I så fall blir du varslet.