Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet - IMDi

Avdelingsleder kvalifisering og arbeidsliv

Direktorater og tilsynsorgan

Vi ser etter en høykompetent og trygg leder som vil bidra til å videreutvikle arbeidet med kvalifisering av innvandrere operativt og strategisk.  

IMDi er en moderne og mangfoldig arbeidsplass, både i bakgrunn, erfaringer og livsfaser.
Vårt arbeid innebærer dialog og samarbeid med eget departement, kunnskaps-, velferds- og justissektoren. Integrering skjer lokalt, og samarbeid med kommunal sektor er derfor helt sentralt. Ditt arbeid vil bidra til vår helhetlige innsats for å implementere og utvikle regjeringens integreringspolitikk. Stillingen innebærer faglig og personalmessig ledelse av 18 dyktige medarbeidere, og tett samarbeid med andre ledere i direktoratet. Avdelingsleder rapporterer til divisjonsdirektør for bosetting og kvalifisering.  

Arbeidsoppgaver:

Som avdelingsleder i Kvalifiserings- og arbeidslivsavdelingen vil du få ansvar for en bred fagportefølje knyttet til de ulike kvalifiseringsordningene, og andre tiltak for å øke innvandreres tilknytning til arbeidslivet. Herunder kommer arbeidet med faglig utvikling, innspill til politikkutvikling og oppfølging av relevante utredninger, strategier og satsinger. IMDi forvalter i dag en rekke tilskuddsordninger rettet mot kommuner og fylkeskommuner. Som avdelingsleder for Kvalifiserings- og arbeidslivsavdelingen er det din jobb å legge til rette for at disse midlene støtter opp under integreringspolitikken på best mulig måte. Det innebærer å utarbeide retningslinjer og rundskriv, videreutvikle en profesjonell saksbehandling, følge opp rapportering og dialog med tilskuddsmottakere, og ha kontakt med IMDis ledelse og Kunnskapsdepartementet for å videreutvikle tilskuddsordningene.   

 

Avdelingsleder har faglig og personalmessig lederansvar for avdelingen og skal:

  • Legge til rette for effektiv utnyttelse av avdelingens ressurser, og sikre at leveranser holder høy kvalitet
  • Legge til rette for et godt arbeidsmiljø
  • Sørge for videreutvikling av kunnskap og kompetanse om kvalifisering av flyktninger og innvandrere, og mangfold i arbeidslivet
  • Sikre effektiv og god tilskuddsforvaltning  
  • Sikre systematisk og strategisk medarbeider– og teamutvikling, herunder videreutvikling og forbedring av arbeidsmetoder, strukturer for samhandling og kunnskapsdeling
  • Være del av divisjonens ledergruppe, og bidra til å sikre kvalitet og samhandling i divisjonen 
  • Koordinere avdelingens arbeid med andre enheter i divisjon og direktorat 
  • Oppfølging av samarbeid mellom IMDi og aktuelle eksterne parter innenfor avdelingens ansvarsområde  
  • Veiledning av ansatte i komplekse utfordringer i deres oppgaver
  • Arbeidsoppgaver vil kunne variere over tid

    Noe reisevirksomhet må påregnes.

Kvalifikasjoner:

Du må ha: 

  • Relevant utdanning på masternivå
  • Relevant ledererfaring med dokumenterbare gode resultater
  • Arbeidserfaring innen offentlig forvaltning. Særlig relevant erfaring med oppdrag knyttet til statlig sektor kan kompensere for dette kravet. 
  • Kunnskap om og forståelse av relevant forskning, utredninger og statistikk
  • God forståelse av offentlig forvaltning, politiske prosesser og politikkutvikling
  • Meget gode formulerings- og formidlingsevner, både skriftlig og muntlig.  
  • Gode digitale ferdigheter, som innebærer god evne til å sette seg inn i og anvende digitale verktøy som en del av arbeidet.

I tillegg er det en fordel om du har:

  • Innsikt i integreringsfeltet og strategisk tilnærming til tilgjengelige virkemidler  
  • God kunnskap om og erfaring fra samarbeid med ulike forvaltningsnivåer og sektormyndigheter.

Personlige egenskaper:

  • Selvstendig og selvgående - Du ser hva som må gjøre og følger opp på eget initiativ.  
  • Løsningsorientert og leveringsdyktig - Evner å levere med høy kvalitet i en hektisk arbeidshverdag, og utnytter tilgjengelige ressurser strategisk for å bygge opp under direktoratets målsettinger. 
  • Analytisk og strategisk - Evne til å forstå hvordan aktiviteten i seksjonen henger sammen med virksomheten for øvrig, og målene i integreringspolitikken 
  • Trygg og tydelig i lederrollen, med gode samarbeidsegenskaper og evne til å bygge relasjoner  
  • Svært god rolleforståelse - Evner å håndtere forventninger fra egne medarbeidere, og ledelse i egen organisasjon og fra styrende departement

Vi tilbyr:

  • Lønn i henhold til statens regulativ som underdirektør kode 1059, kr. 643 000 - 792 700 brutto per år etter kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes. 
  • Fleksibel arbeidstid
  • IMDi er en inkluderende arbeidslivsvirksomhet (IA)
  • Medlemskap i Statens pensjonskasse
  • Godt faglig og flerkulturelt arbeidsmiljø