• Bedrift
    Nittedal kommune
  • Søknadsfrist
    18.07.2021
  • Ansettelsesform
    workTime.Heltid
  • Bransje
    Offentlige tjenester og forvaltning
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    1482, NITTEDAL
    NITTEDAL
    Norge
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    3961261
  • Se her for andre jobber fra Nittedal kommune
  • Oppdatert 14.07.2021
Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Nittedal kommune

Avdelingsleder for Flyktningtjenesten

Offentlige tjenester og forvaltning

Har du erfaring fra arbeid med flyktninger, har lederkompetanse, og forstår hva som må til for at nye innbyggere kan bli en del av lokalsamfunnet?

Da er det deg vi er ute etter.

Flyktningarbeidet i Nittedal er i en spennende utviklingsfase, og skal organiseres i ny enhet sammen med Voksenopplæringen fra første august 2021. Den nye enheten som skal ligge i sektor for oppvekst og utdanning vil ha to avdelinger: Flyktningtjeneste og Voksenopplæring.

Høsten 2020 ble det politisk vedtatt en ny "Temaplan for arbeid med flyktninger 2020-2023".

Hovedmål i planen er:  

Nyankomne flyktninger i Nittedal skal raskt komme inn i et kvalifiseringsløp mot utdanning og arbeid, med mål om å bli økonomisk selvstendige og mestre sin livssituasjon. 

Innsatsområder: 
1. En god start i Nittedal
2. Individuelt tilpassede kvalifiseringsløp som fører til varig arbeid/ utdanning
3. Helse i integreringsarbeidet
4. Arbeid med barn, unge og familier
5. Sosial integrering og lokal tilhørighet
6. Organisering og lokal samhandling

 

Dagens flyktningtjeneste består av 6 ansatte fordelt på bosettingsteam og team for introduksjonsprogram. Det er et tett samarbeid med NAV, som har flere ansatte som er finansiert av flyktningmidler. Som en følge av ny integreringslov fra 1. januar 2021, vil samhandling mellom Flyktningtjeneste, Voksenopplæring og NAV bli noe justert for å tilpasse dagens lovkrav. Avdelingslederen vil spille en viktig rolle i å utvikle dette samarbeidet og fordeling av arbeidsoppgaver.

Vi er ute etter en person som kan etablere gode rutiner, er flink til å arbeide i nettverk og er dyktig til å samhandle med mennesker. Det kreves kompetanse på offentlige datasystemer, organisering og saksbehandling. Kommunen benytter Visma flyktning, public 360 og programpakken til Office 365. Opplæring vil bli gitt. 

I kommunen er det i dag ca. 200 personer i femårsperioden med status som flyktning. I 2021 er vi anmodet av IMdi om å bosette 25 personer.


Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli gjort offentlige, jfr. Lov om rett til innsyn i dokumenter i offentlig virksomhet (offentleglova § 25). Reservasjon mot oppføring på offentlig søkerliste må begrunnes skriftlig. Søkeren vil bli varslet dersom ønsket om reservasjon ikke tas til følge.

Kommunen har et personalpolitisk mål om: - å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning, - å rekruttere personer med innvandrerbakgrunn, -å rekruttere personer med nedsatt funksjonsevne,- å rekruttere uavhengig av livssyn og seksuell orientering

 

Arbeidsoppgaver:

  • Lede avdelingens arbeid med bosetting og oppfølging av flyktninger etter gjeldende lovverk
  • Ha personal og økonomiansvar
  • Rapportere resultater til enhetsleder og politisk hovedutvalg
  • Legge til rette for et godt arbeidsmiljø med faglig utvikling
  • Være kontaktpunkt for IMDi og nasjonale myndigheter
  • Sørge for gode rutiner for:
    • Oppfølging og veiledning av flyktninger etter "Lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (integreringsloven)"
    • Kartlegging av nyankomne flyktninger
    • Skaffe boliger i samarbeid med boligkontoret og bidra til at den enkelte flyktning får en god start som innbygger i Nittedal kommune
    • Samarbeid med hele kommunens tjenesteapparat, frivillige organisasjoner, bedrifter og ulike instanser
    • Saksbehandling

Kvalifikasjoner:

  • Minimum 3 års høyere utdaning innen relevante fagfelt
  • Relevant ledererfaring og/eller lederutdanning
  • Erfaring fra saksbehandling og offentlig forvaltning
  • Ferdigheter i engelsk skriftlig og muntlig
  • God økonomisk og juridisk forståelse
  • Erfaring fra samarbeid med ulike nettverk
  • Erfaring fra arbeid med måloppnåelse og kvalitet
  • Kunnskap om det norske samfunnet og samhandling i det offentlige

Personlige egenskaper:

  • Evne til å arbeide strukturert og systematisk
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
  • Stor arbeidskapasitet og ha evne til å prioritere
  • Gode samarbeidsevner 
  • Kunne håndtere datasystemer og ha evne til å lære
  • Evne til å sette grenser og stille opp i krevende situasjoner
  • Fleksibel
  • Forståelse og respekt for menneskelige og etniske ulikheter
  • Humor og bidrag til arbeidsglede

Vi tilbyr:

  • En spennende arbeidsplass med nye utfordringer og arbeidsoppgaver
  • Lønn etter avtale
  • Gode forsikrings- og pensjonsordnniger
  • Godt fagmiljø med gode muligheter for kompetanseutvikling
 

  • Bedrift
    Nittedal kommune
  • Søknadsfrist
    18.07.2021
  • Ansettelsesform
    workTime.Heltid
  • Bransje
    Offentlige tjenester og forvaltning
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    1482, NITTEDAL
    NITTEDAL
    Norge
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    3961261
  • Se her for andre jobber fra Nittedal kommune
  • Oppdatert 14.07.2021