• Bedrift
    Skatteetaten
  • Søknadsfrist
    31.08.2025
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Ansettelsesform
    Fast
  • Bransje
    Direktorater og tilsynsorgan
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    0663, OSLO
    OSLO
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    6316683
  • Se her for andre jobber fra Skatteetaten
Ledig stilling

Skatteetaten

Anskaffelser med mening – bli en del av et sterkt fagmiljø og godt fellesskap

Direktorater og tilsynsorgan

Vil du bidra til at offentlige midler brukes riktig og klokt? Vi søker en jurist med kompetanse innen anskaffelser – og et hjerte for samfunnsoppdraget

Hos oss handler ikke anskaffelser bare om å kjøpe inn varer og tjenester. Her handler det om å bruke fellesskapets penger på den smarteste og mest effektive måten, slik at vi kan treffe blink på samfunnsoppdraget vårt. Anskaffelser er et av våre viktigste verktøy for å nå målene våre, og vi tar det på alvor – men vi har også plass til både humor og godt fellesskap.

Hva gjør vi?
Vi har ansvar for hele anskaffelsesprosessen – fra behov og planlegging til gjennomføring og kontraktsoppfølging. Vi jobber kategoribasert og tett på både fagmiljøer og beslutningstakere. Med et årlig innkjøpsvolum på rundt 2,9 milliarder kroner, er det mye som skal på plass – og vi har en viktig rolle i å sikre at dette gjøres på en måte som gir mest verdi for både etaten og samfunnet.

De største innkjøpsområdene våre er IT, personell, administrasjon, eiendom og facility services. Som en av Norges største IT-aktører, er vi også med på å forme morgendagens digitale løsninger – og dette stiller høye krav til oss som en fremtidsrettet anskaffelsesenhet. 

Hvordan er det hos oss?
Hos oss er fagmiljøet mer enn bare et ord – det er noe vi lever hver dag. Vi er 20 engasjerte medarbeidere med ulik bakgrunn, alder og erfaring. Sammen utgjør vi et sterkt og sammensveiset fagmiljø. Det som forener oss, er engasjementet for faget – og vi blir enda bedre når vi spiller hverandre gode.

Her er det rom for å stille spørsmål, dele innsikt, og komme med forslag til forbedringer. Vi sparrer, diskuterer – og løfter hverandre. Den beste løsningen er sjelden en soloprestasjon; den kommer som regel i fellesskap, med noen gode innspill og kanskje litt kake på bordet.

Hvis du liker tanken på å være en del av et dynamisk team som både utfordrer hverandre og trives sammen på jobben, da gleder vi oss til å få deg med på laget!

Kvalifikasjoner:

Vi søker deg som har juridisk embetseksamen/master i rettsvitenskap.

Du trives med å bruke kompetansen din i praksis – gjerne i tverrfaglige team og på komplekse problemstillinger. Du har god kunnskap om regelverket for offentlige anskaffelser og evne til å tenke strategisk og finne gode løsninger i samarbeid med andre.

Du har erfaring med større og komplekse anskaffelsesprosesser – gjerne med forhandlinger og erfaring med å håndtere klager og løse juridiske problemstillinger innen anskaffelsesområdet.

Du har også god kjennskap til kontraktsrett og bruk av standardavtaler. Om du har god digital kompetanse og erfaring med verktøy som KGV og KAV er det også en fordel.

Husk: Legg ved relevante vitnemål og attester når du søker.

Personlige egenskaper:

I denne rollen vil du jobbe tett med ulike fagmiljøer – både innen anskaffelser og på tvers av hele etaten. Derfor er det viktig at du trives med samhandling og er god til å bygge relasjoner. Du er typen som lytter, deler og bidrar til gode anskaffelsesprosesser – og som vet at det er samspillet som får de beste løsningene frem.

Vi håper du er nysgjerrig, løsningsorientert og at du liker tanken på å være en fagperson som både veileder, utfordrer og utvikler anskaffelsesområdet sammen med resten av teamet.

Kommunikasjon er en nøkkelkompetanse i anskaffelser, og du er flink til å formidle tydelig og presist – enten det er gjennom konkurransedokumenter, juridiske vurderinger eller i dialog med kollegaer og leverandører.

Du har god forretningsforståelse og evne til å se behov og løsninger i et større perspektiv. Du fanger opp muligheter på tvers av organisasjonen og bruker innsikten din til å bidra til at vi når målene våre – på en smart og samfunnsnyttig måte.

Med deg på laget får vi en som tar ansvar og gjennomfører. Du er strukturert og effektiv, og lar deg ikke vippe av pinnen i møte med komplekse problemstillinger eller kryssende interesser. Du har faglig integritet, pågangsmot og evnen til å prioritere riktig – også når det går unna, som det gjerne gjør hos oss.

Vi tilbyr:

Høres det givende ut å jobbe et sted med et inspirerende samfunnsoppdrag? Da tror vi du vil trives hos oss! Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen. Du får jobbe tverrfaglig med kollegaer fra andre fagområder, og med store muligheter til å planlegge egen arbeidsdag.

Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene litt i arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får gode pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Les mer på spk.no.

Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Det vil vi selvsagt tilrettelegge for. Hos oss kan man inngå avtale om hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.

Du blir ansatt enten som rådgiver, med en årslønn mellom kr 600 000 – 800 000, eller som seniorrådgiver, med en årslønn mellom kr 900 000 og kr 1 050 000, avhengig av kvalifikasjonene dine. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes. 

Verdt å merke seg før du søker

Vi er mer opptatt av hva du kan, dine erfaringer og kompetanse enn hvor flink du er til å skrive en jobbsøknad. Derfor ber vi deg om å levere en god og beskrivende CV hvor du får frem hva du har gjort og oppnådd som gjør deg kvalifisert for stillingen du søker på. Du trenger altså ikke å skrive eller legge ved et søknadsbrev.

Vi vil at du skal føle deg trygg på valget når du takker ja til å jobbe hos oss. Dersom du er aktuell for stillingen, tilbyr vi deg en omvendt referansesjekk. Det betyr at du får ringe noen av våre medarbeidere og stille de spørsmålene du måtte ønske for å finne bedre ut om vi er en god match.

Vi er på jobb for alle og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.

Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Det er mulig å be om å bli unntatt denne søkerlisten. Da må du i så fall begrunne hvorfor du ønsker det, og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Kan vi ikke det, hører du selvsagt fra oss. 

 

  • Bedrift
    Skatteetaten
  • Søknadsfrist
    31.08.2025
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Ansettelsesform
    Fast
  • Bransje
    Direktorater og tilsynsorgan
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    0663, OSLO
    OSLO
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    6316683
  • Se her for andre jobber fra Skatteetaten