Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Utlendingsdirektoratet

Er du IT konsulent og kan tenke deg å jobbe i UDI som Tjenesteansvarlig/API manager?  

Offentlige tjenester og forvaltning

UDI er på vei mot å etablere fremtidens saksbehandlingsløsning, der vi ønsker å automatisere en større andel av oppgavene våre ved hjelp av prosessmotor, regelmotor og maskinlæring. Målet vårt er å bli gode på digital deling av data, både med søkerne og samfunnet for øvrig, slik at vi tilrettelegger for sammenhengende tjenester på tvers av sektorer i det offentlige Norge.

Tjenesteområdet for Digitalisering (DIGA) er UDIs IT-avdeling og har i overkant av 80 ansatte. Avdelingen har ansvar for å forvalte og utvikle nasjonale IT-tjenester som håndterer søknader om asyl, visum og opphold. Vi deltar i tillegg i et utstrakt europeisk samarbeid om felles IT-løsninger på utlendingsfeltet. UDI behandler i løpet av et normalår over 400.000 søknader gjennom våre selvbetjenings- og saksbehandlingssystemer. Målet vårt er utstrakt digital kommunikasjon med søkerne og at brukerne våre møter en helhetlig offentlig forvaltning. Utlendingsfeltet er et komplekst og spennende, der vi jobber med lange linjer, men samtidig må kaste oss rundt og lage løsninger for å møte umiddelbare behov i det norske samfunnet.   

Drifts-, vedlikeholds- og systemutviklingsoppgaver er for øyeblikket satt ut til eksterne leverandører, men ledes, styres og kvalitetssikres av avdelingens medarbeidere. I perioden fremover vil deler av vårt utviklingsarbeid bli gjennomført av team, med en miks av ansatte og leide, som arbeider etter smidig arbeidsmetodikk.

Har du IT teknisk bakgrunn og erfaring fra arbeid med forvaltning og/eller utvikling av integrasjoner og tjenester?
Da må du lese videre!

UDI er i prosess med å etablere en hendelse- og tjenesteorientert arkitektur, noe som stiller ekstra store krav til forvaltning og videreutvikling av tjenestelaget. Som tjenesteansvarlig vil du få en sentral rolle i dette arbeidet, og gjennom din rolle vil du kunne påvirke hvordan UDI fremover deler informasjon både internt og med eksterne virksomheter.  Vi søker etter en person som er en pådriver i å tilgjengeliggjøre data på en sikker og effektiv måte i et hybrid miljø.  UDI har en stor og kompleks systemportefølje som delvis driftes on-premise og delvis i sky. Den består av både standard og egenutviklede komponenter og systemer. UDI går mer og mer over til automatisert saksbehandling noe som stiller høyere krav til tjenestelaget. Vi har nå behov for en ny tjenesteansvarlig og søker etter deg som er visjonær og resultatorientert, og som vil være med oss i reisen fra on-premise til sky- og kontainerbasert API-management.

Arbeidsoppgaver:

Du blir teknisk ansvarlig for UDIs tjenester og tjenestelag noe som blant annet innebærer at du:

  • må påse at utviklere og leverandører utfører nødvendig vedlikehold innenfor eget systemområde
  • har ansvar for å koordinere og drive frem endringer innenfor eget ansvarsområde, herunder styre vedlikeholds- og driftsressurser
  • følger opp, prioritere og iverksette nødvendige tiltak og endringer i samarbeid med behovshaver og leverandører, herunder kvalitetssikring og godkjenning av dokumentasjon
  • får ansvar for å stille krav, godkjenne og kvalitetssikre endringsforslag innenfor eget systemområde
  • håndterer og følger opp feil (2.linje support) på din systemportefølje og bidrar til at de blir håndtert på en smidig og effektiv måte, samt følger opp at nødvendige tiltak blir gjennomført for å unngå tilsvarende hendelser  
  • identifiserer, rapporterer og iverksette tiltak mot uakseptabel personvernrisiko og sårbarhet i samarbeid med sikkerhetsansvarlig og personvernrådgivere 
  • påser at utvikling og forvaltning gjennomføres etter beste praksis
  • vedlikeholder levetidsanalyser for eget ansvarsområde
  • utarbeider veikart for tjenestelag og tjenester i samarbeid med arkitekter og leverandører
  • får budsjett- og regnskapsansvar knyttet til forvaltningen av tjenestelag og tjenester
  • vedlikeholder  og kvalitetssikrer oversikt over teknologiarkitektur, IT-prosesser, integrasjoner og avhengigheter innenfor eget ansvarsområde
  • bistår i andre oppgaver, delta i prosjekter og agile team ved behov

Kvalifikasjoner:

Vi søker etter deg som har

  • minimum 3 års IT-teknisk utdanning fra universitet eller høgskole. Lang og relevant arbeidserfaring kan kompensere for kravet til utdanning
  • relevant erfaring som ansvarlig for eller utvikler av tjenester, og overvåking av disse (API-management)
  • kjennskap til hendelsesorientert arkitektur og periodiske jobber
  • erfaring med å etablere API’er basert på REST samt kjennskap til komplekse tjenester og dataintegrasjoner
  • interesse for scrum, DevOPS, agil utvikling, kontinuerlige leveranser, testdrevet utvikling.
  • god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk

Du må kunne autoriseres for nivå BEGRENSET i henhold til Sikkerhetsloven.

 

Det er også en fordel at du har

  • erfaring med å kode i JSON, Python og/eller SQL
  • erfaring med oppsett, drift og forvaltning av databaser
  • kompetanse på eller kjennskap til en eller flere av følgende områder: Maskinporten, Azure APIM, Akana, Jams
  • erfaring med digitaliseringsarbeid og prosessautomatisering
  • kjennskap og erfaring til IT-sikkerhetsarbeid innenfor ansvarsområdet

Dokumenter gjerne i søknaden relevante kurs og sertifiseringer innenfor ansvarsområdet         

Personlige egenskaper:

Vi er avhengig av god samhandling og søker en person som trives å jobbe tett med andre og er flink til å motivere.
Vi ser derfor etter deg som;

  • er god til å kommunisere og samarbeide med leverandører og interne ressurser
  • er nysgjerrig på nye trender og trives med å formidle nye muligheter til andre
  • er løsningsorientert og rask til å se alternative muligheter 
  • er tydelig i dine prioriteringer og flink til å kommunisere disse ut 
  • har en selvstendig driv og et ønske om å få ting gjort
  • gjerne setter deg inn i nye problemstillinger og liker å håndtere komplekse utfordringer
  • har evne til å tenke langsiktig i en operativ hverdag

Vi vil legge stor vekt på personlig egnethet.

Vi tilbyr:

  • En unik mulighet til å jobbe i et sterkt fagmiljø og en unik mulighet til å påvirke hvordan Digitalisering i UDI utvikler seg
  • En spennende og variert arbeidshverdag med hyggelige kollegaer i nye lokaler på Helsfyr
  • Subsidiert kantine med fantastisk god mat
  • En organisasjon som har fokus på forbedring og som er i endring. UDI gjennomgår en organisasjonsutviklingsprosess.
  • Stillingen blir lønnet som overingeniør (kode 1087) / senioringeniør (dkode 1181) avhengig av kvalifikasjoner i lønnsspennet 586 500 – 782 700 brutto pr år. For særlig kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes. Fra lønnen trekkes 2 % lovfestet innskudd til Statens Pensjonskasse. Statens pensjonskasse sikrer deg gode ordninger for pensjon, lån og forsikring
  • En time betalt trening i arbeidstida per uke 
  • Fleksitidsordning, og overtidsbetaling ved pålagt overtidsarbeid. Ordnede forhold med arbeidsdag på 7 timer og 45 minutter (og 7 timer på sommeren), inkludert lunsjtid
  • Gode mobile løsninger for fleksibel arbeidsplass

Attester/vitnemål må legges inn i portalen sammen med søknaden. Søkere som blir kalt inn til intervju vil bli bedt om å sende lenke til Vitnemålsportalen (vitnemalsportalen.no). Ved utdanning fra utlandet ber vi om attest fra Nokut.

Den som blir tilbudt stillingen må legge frem en utvidet politiattest.

Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsetting, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi kalle inn minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si å bli positivt særbehandlet på denne måten, må du oppfylle visse krav. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.  

Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkryssingene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i årsrapportene sine.  

I samsvar med offentleglova kan en søker bil offentliggjort selv om han/hun har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten. Vedkommende vil i så fall bli varslet.