• Bedrift
    Oslo kommune
  • Søknadsfrist
    29.01.2023
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Ansettelsesform
    Fast
  • Bransje
    Offentlig forvaltning
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    0037, OSLO
    OSLO
    Norge
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    4957147
  • Se her for andre jobber fra Oslo kommune
  • Oppdatert 16.01.2023
Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Oslo kommune

Sosialkonsulent Oppfølging

Offentlig forvaltning

NAV Sagene er et ambisiøst og utviklingsorientert NAV kontor med ca. 140 medarbeidere. Vi jobber kontinuerlig med å forbedre våre tjenester. Dette for å sikre våre brukere mulighet for arbeid, mulighet for meningsfull aktivitet og mulighet for inntektssikring i henhold til lovfestede rettigheter. 
NAV Sagene sosialtjeneste har ca. 90 ansatte. Vi er organisert i ulike fagavdelinger/seksjoner - Mottak, U30, Kvalifisering og arbeid (KA), Familie, Oppfølging/arbeid og helse, Bosetting/introduksjonsprogram og KVP, Økonomiservice, Økonomi sosial og Økonomi administrasjon.

Vi søker nå etter en erfaren sosialkonsulent i en nyopprettet stilling i seksjon Oppfølging. Stillingen retter seg mot nødvendig oppfølgingsarbeid av brukere som er i behov av støtte til å koble på tilbud om helsehjelp, behandling eller andre tjenester som treffsteder, økonomisk rådgivning etc. Stillingen er nyopprettet og vi ser etter en erfaren og trygg medarbeider som kan bidra til utvikling av denne nye stillingen og som er engasjert i målgruppen som er brukere med tyngre utfordringer knyttet til rus og psykisk helse.

Seksjon jobber med brukere som er langtidsmottakere av økonomisk sosialhjelp og som har rusrelaterte og psykiske helseutfordringer. Ansvaret for oppfølgingstjenester knyttet til rusbehandling er organisert ut av NAV til Enhet psykisk helse, avhengighet og mestring.

Arbeidsoppgaver:

  • Oppfølging av brukere  med rusrelaterte og psykiske helseutfordringer som trenger hjelp til å opprette kontakt med andre instanser som fastlege, Enhet psykisk helse, avhengighet og mestring, DPS og lignende.
  • Være tilgjengelig for å håndtere henvendelser fra innbyggere, hvor NAV i utgangspunktet ikke er rette instans for henvendelsen, men vedkommende ikke selv klarer å opprette kontakt uten bistand.
  • Oppfølging mot avklaring for arbeid eller rettigheter til andre ytelser som eksempelvis arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd.
  • Oppfølging med fokus på avklaring av oppfølgingsbehov, veiledning og motivering til tiltak.
  • Nødvendige følgetjenester og påkobling av samarbeid med relevante instanser.
  • Utstrakt samarbeid både internt i NAV, i bydel og med øvrig hjelpeapparat.
  • Koordinering av oppfølgingsarbeidet internt i NAV, i bydelen og med øvrig hjelpeapparat frem til det ivaretas av andre i hjelpeapparatet.
  • Det gjøres oppmerksom på at stillingen er ny og må utvikles, noe som også innebærer at det kan komme endringer til stillingen.

Kvalifikasjoner:

  • Vi søker etter en medarbeider med erfaring fra arbeid med brukere som har tyngre utfordringer knyttet til rus og psykisk helse.
  • Videre ser vi etter deg som har erfaring fra førstelinjetjeneste og NAV, i tillegg til at det er en fordel med god kjennskap til Oslo kommune.
  • Du må ha god forståelse for målgruppen og trygghet til å veilede brukere med til dels store hjelpebehov.
  • Du må være fleksibel og kreativ i din tilnærming for å finne løsninger i møte med mennesker som står i svært vanskelig livssituasjoner.
  • Det kreves spesielt gode kommunikasjonsferdigheter for arbeid i denne stillingen, både når det gjelder muntlig kommunikasjon og til å være tilpasningsdyktig ut fra behovet til den enkelte som skal følges opp.
  • Du må være resultatorientert og ha gjennomføringsevne.
  • Vi ser etter en som er smidig arbeidet og som evner å finne løsninger tilpasset bruker i samarbeid med andre aktører.
  • Stillingen krever videre god kunnskap og oversikt over virkemidler og stønadsordninger i NAV og helse- og velferdssystemet utenfor NAV. Dette innebærer også å kunne veilede noe innenfor økonomi. 

Utdanningsretning:

  • Bachelorgrad innen sosialfag, men også søkere med annen relevant utdanningsbakgrunn vil kunne bli vurdert.

Utdanningsnivå:

  • Høyskole/Universitet 3 årig eller mer

Personlige egenskaper:

  • Ha god forståelse og interesse for målgruppen og ha sterkt motivasjon for å jobbe med endringsarbeid
  • Ha god relasjonskompetanse og evne til å stå i vanskelige saker
  • Håndtere høyt arbeidstempo og evne å gjøre gode prioriteringer
  • Være serviceinnstilt og løsningsorientert, ha god muntlig og skriftlig fremstillingsevne
  • Fleksibel, smidig og god på å finne løsninger.
  • Fungere godt i team og samtidig ha evne til å jobbe selvstendig
  • Ha gode samarbeidsevner og bidra til utvikling av vårt arbeid med målgruppen
  • Være positiv og opptatt av å bidra til et godt arbeidsmiljø
  • Personlig egnethet vektlegges

Vi tilbyr:

Lønnsplassering i lønnstrinn 34 - 43 i Oslo kommunes regulativ, avhengig av ansiennitet
Spennende og meningsfylte arbeidsoppgaver i et NAV-kontor i utvikling
Et godt arbeidsmiljø med hyggelige og kompetente kolleger
Gode tjenestepensjons- og forsikringsordninger i Oslo pensjonsforsikring. Mulighet for trening i arbeidstiden.  

  • Bedrift
    Oslo kommune
  • Søknadsfrist
    29.01.2023
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Ansettelsesform
    Fast
  • Bransje
    Offentlig forvaltning
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    0037, OSLO
    OSLO
    Norge
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    4957147
  • Se her for andre jobber fra Oslo kommune
  • Oppdatert 16.01.2023