Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Utlendingsdirektoratet

Rådgiver/seniorrådgiver i Regionkontor Nord (19/20)

Offentlig forvaltning

Har du lyst til å kunne bo i Narvik og omegn og jobbe med nasjonale oppgaver og delta i nasjonale prosesser på et viktig samfunnsområde? Du har nå en unik mulighet til å jobbe med spennende og utfordrende problemstillinger da vi har ledig en fast stilling som rådgiver/seniorrådgiver. I tillegg kan det bli mulighet for ett vikariat på et halvt år med mulighet for forlengelse. 

Region- og mottaksavdelingen (RMA) har drift av statlige mottak for asylsøkere som hovedoppgave. Dette innebærer etablering av mottak gjennom avtaler med driftsoperatører, dimensjonere mottaksplasser i forhold til behov, utvikle kvalitet og standard for mottaksarbeidet, og differensiere mottakstilbudet for ulike beboergrupper, samt å sikre en god økonomiforvaltning på mottaksfeltet. I mottakssystemet bor det for tiden ca. 2500 personer fordelt på 22 asylmottak spredt over hele landet. Avdelingen har også oppgaver knyttet til assistert retur og tilbakevending. Avdelingens 144 medarbeidere er fordelt på enheter i Oslo og de fem regionkontorene på Gjøvik, Kristiansand, Bergen, Trondheim og Narvik. Migrasjonssvingningene påvirker virksomheten i stor grad og stiller høye krav til en fleksibel og robust organisasjon.  

Regionkontor Nord ligger i Narvik og har 10 ansatte. Kontoret har ansvar for mottak i Nordland, Troms og Finnmark. Regionkontoret har et nært samarbeid med kommuner og andre sektormyndigheter, og mottak/driftsoperatører. Kontoret har ansvar for opp- og nedbygging av mottakskapasiteten og oppfølging av asylmottak i regionen. Regionkontor Nord har et nasjonalt ansvar for søknader om økonomiske ytelser for beboere i mottak, og fagansvar for regelverket på området. Vi har også et nasjonalt ansvar for koordinering av samtaler med asylsøkere som har fått avslag på sin søknad. Kontoret samarbeider med Regionkontor Sør om saksbehandling av søknader om tilskuddsmidler til aktiviteter for barn i mottak over hele landet. 

Arbeidsoppgaver
  • Oppfølging av statlige mottak for asylsøkere, herunder gjennomføre kontroller og økonomisk kontroll
  • Behandle søknader om økonomiske ytelser for beboere i mottak
  • Behandle søknader om tildeling av aktivitetsmidler til barn og unge i mottak
  • Offentlige anskaffelser innenfor vårt ansvarsområde
  • Delta i nettverksgrupper på nasjonalt nivå
  • For øvrig bistå på de områder enheten til enhver tid har behov
  • Noe reisevirksomhet må påregnes
Kvalifikasjoner
  • Høyere utdanning på masternivå.  Bachelorgrad med relevant arbeidserfaring kan kompensere for manglende utdanning på masternivå
  • Det er ønskelig med saksbehandlererfaring, fortrinnsvis fra offentlig forvaltning
  • Kjennskap til relevant regelverk innenfor offentlig forvaltning, som forvaltningsloven, offentleglova personvern, offentlige anskaffelser, m.m.
  • God juridisk og økonomisk forståelse
  • Gode IKT-kunnskaper
  • Meget god skriftlig og muntlig fremstillingsevne
Personlige egenskaper
  • Du har gode analytiske evner og er løsningsorientert
  • Du liker og evner å jobbe selvstendig, samtidig som du har gode samarbeidsevner
  • Du er effektiv, initiativrik, har stor arbeidskapasitet og gjennomføringsevne
  • Du setter deg raskt inn i nye problemstillinger
  • Du er god på å kommunisere
  • Du bidrar til et godt arbeidsmiljø
  • Det vil bli lagt vekt på god samfunnsforståelse, forståelse for politiske prosesser og evne å se helheten i fagområdet
  • Du har interesse og forståelse for hvordan bruke og utvikle IKT-verktøy i ditt arbeid
  • Du er omstillingsdyktig og ønsker å arbeide mot felles mål
  • Vi søker personer som kan identifisere seg med våre kjerneverdier.

Vi vil legge stor vekt på personlig egnethet.

Vi tilbyr
  • Varierte, spennende, utfordrende og samfunnsnyttige arbeidsoppgaver
  • En virksomhet med et viktig samfunnsoppdrag, som er preget av høy faglig kompetanse, stort engasjement og dyktige medarbeidere.
  • Vi har fem ukers ferie, fleksitidsordning og mulighet for å trene i arbeidstiden
  • Stillingen lønnes som rådgiver/seniorrådgiver (stillingskode 1434/1364) i lønnsspennet  fra kr. 472.000-615.900 brutto pr. år, avhengig av kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte kandidater kan høyere lønn vurderes. 
  • Medlemskap og gode ordninger for pensjon, lån og forsikring i Statens pensjonskasse (det blir trukket 2 % innskudd til Statens Pensjonskasse) 

Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.

Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen. Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.

I samsvar med offentleglova kan en søker bli offentliggjort selv om han/hun har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten. Vedkommende vil i så fall bli varslet.