• Bedrift
    Gjøvik kommune
  • Søknadsfrist
    15.10.2021
  • Ansettelsesform
    workTime.Dag
  • Bransje
    Offentlige tjenester og forvaltning
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    2815, GJØVIK
    GJØVIK
    Norge
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    4103665
  • Se her for andre jobber fra Gjøvik kommune
  • Oppdatert 01.10.2021
Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Gjøvik kommune

Prosjektleder 100 % i 2-årig prosjektst. klimavennlig anskaffelser

Offentlige tjenester og forvaltning

Beskrivelse av arbeidsstedet:

Kommunene i Gjøvikregionen har fått innvilget klimasatsmidler til et 2-årig engasjement som rådgiver for å styrke satsningen på klima- og miljøvennlige anskaffelser i kommunene. Arbeidsgiver vil være Gjøvik kommune, og stillingen plasseres i tjenesteområde Strategi og utvikling, sammen med Gjøvik kommunes to andre klimarådgivere. Stillingen vil imidlertid samarbeide tett med Anskaffelsesenheten i Gjøvikregionen, Anskaffelser fellesenhet i Gjøvikregionen.

Rådgiveren vil ha kontorplass i Gjøvik rådhus, men forventes også å jobbe aktivt ute i den enkelte kommune som deltar i samarbeidsprosjektet

Kommunene i Gjøvikregionen har organisert sin innkjøpsfunksjon i en felles regional anskaffelsesenhet etter vertskommunemodellen. Gjøvik kommune er vertskommune, kontorsted og arbeidsgiver. Enheten ledes av innkjøpssjef for Gjøvikregionen og rapporterer linjemessig til kommunalsjef for Administrasjon, forvaltning og tekniske tjenester (AFT) Samarbeidsrådet for anskaffelser, som består av medlemmer fra alle fem kommunene i regionen, utarbeider strategier og handlingsplaner. Enheten skal i samarbeid med kommunene, sørge for at planlegging, gjennomføring og oppfølging av anskaffelser skjer på en faglig god måte, i henhold til lov og forskrift om offentlige anskaffelser. Enheten skal også gjennom informasjon, opplæring og rådgivning bidra til å bygge kompetanse og sikre god kvalitet tilknyttet gjennomføring av kommunale anskaffelser.

Arbeidsoppgaver:
  • Kartlegging av status klima- og miljøvekting i eksisterende innkjøpsavtaler
  • Gjennomføre gevinstanalyse over hvilke typer innkjøp som har størst potensial for klimagassreduksjoner
  • Kartlegging av markeder innenfor prosjektets innsatsområder og gjennomføring av markedsdialoger i samarbeid med innkjøpsenheten. Herunder vurdere hvordan tettere samarbeid og dialog med leverandører kan øke kommunens evne til å gjennomføre grønne bestillinger og anskaffelser
  • Utarbeide standardiserte krav og kriterier for miljø- og klima i anskaffelsesprosesser innenfor utvalgte områder i kommunene.
  • Øke kompetanse og sikre forankring i kommunene på temaer som sirkulær økonomi, grønne anskaffelser, miljøvennlige innkjøp, klimagassutslipp som følge av anskaffelser (for eksempel gjennom workshops, seminarer, foredrag, o.l.).
  • Bidra til erfaringsutveksling mellom kommunene som deltar i den regionale anskaffelses enheten i forhold til «beste praksis».
  • I samarbeid med prosjektgruppa og innkjøpsenheten jobbe for styrking av tiltaksdelen tilknyttet felles anskaffelses-strategi på klima- og miljøområdet.
  • Drive aktivt informasjonsarbeid både internt i organisasjonen og eksternt.
  • Bidra med veiledning overfor kommunenes kontraktsoppfølging, spesielt med tanke på miljø- og klimakrav, utvikling av rutiner, maler og evalueringsverktøy

  • Oppfølging av kommunenes pågående prosjekter innenfor miljø og klimavennlige anskaffelse 
Nødvendige kvalifikasjoner:
  • Du har relevant utdanning fra høyskole eller universitet (bachelor eller master i klima- og miljø, økonomi, innkjøp eller andre relevante områder). Relevant realkompetanse innen anskaffelser og/eller klimaarbeid kan erstatte utdanningskravet

  • Du har erfaring som prosjektleder og fra koordineringsarbeid, gjerne fra offentlig forvaltning og helst fra en større organisasjon (privat eller offentlig virksomhet)
  • Du har god innsikt i prosessene tilknyttet offentlige anskaffelser
  • Du har god kunnskap om viktige nasjonale utfordringer innen klima- og miljø
  • Du har god rolleforståelse og evne til å utvise godt faglig skjønn
  • Du har god skriftlig og muntlig formuleringsevne og god forståelse av engelsk
Ønskede kvalifikasjoner:
  • Du har interesse og engasjement for anskaffelser og bærekraftig utvikling, og kjennskap til relevant lovverk
  • Erfaring fra offentlige anskaffelser, innkjøp, avtaleforvaltning, samt bruk av tilhørende digitale verktøy
  • Du har gode digitale ferdigheter
  • Det er en fordel om du har førerkort (klasse B)
Personlige egenskaper:

 

Vi søker deg med stor interesse for miljø- og klima, som ser muligheter for å ivareta miljø og klima i offentlige anskaffelser, som er engasjert, løsningsorientert og som ønsker å bli med på å utvikle anskaffelseområdet med henyn til klima og miljø gjennom den regionale anskaffelsesenheten. Du må være selvgående, strukturert og like å ta initiativ og styring. Personen vi leter etter må være en pådriver samtidig som arbeidsoppgavene som er tillagt stillingen krever at du er nøyaktig. Videre må du være omgjengelig og ha gode samarbeids- og kommunikasjonsevner.

Personlig egnethet vil bli vektlagt.

Vi kan tilby:
  • Gode, faglige utviklingsmuligheter

  • Et hyggelig og inkluderende arbeidsfellesskap

  • En god pensjonsordning

  • Lønn etter avtale
Unntatt offentlighet må begrunnes:

Gjøvik kommune praktiserer meroffentlighet, jfr. Offentleglova § 11.

Dette betyr at alle søkere oppføres på offentlig søkerliste. Det må foreligge særskilte omstendigheter for å få innvilget unntak jfr. Offentleglova § 25.

Søknad:

Alle søknader skal sendes elektronisk via vårt søkesystem. Se www.gjovik.kommune.no

Vi ønsker et mangfoldig arbeidsmiljø og oppfordrer alle kvalifiserte til å søke uavhengig av kjønn, etnisk bakgrunn, religion, funksjonsevne og alder.

 

  • Bedrift
    Gjøvik kommune
  • Søknadsfrist
    15.10.2021
  • Ansettelsesform
    workTime.Dag
  • Bransje
    Offentlige tjenester og forvaltning
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    2815, GJØVIK
    GJØVIK
    Norge
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    4103665
  • Se her for andre jobber fra Gjøvik kommune
  • Oppdatert 01.10.2021