Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Trøndelag fylkeskommune

PP-rådgiver

Offentlig forvaltning

PP-tjenesten i Trøndelag Fylkeskommune har ledig 1 års vikariat i 100% stilling fra 01.01.21-31.12.21. Stillingen er tilknyttet tjenestens team på Fosen, med kontorplass i Bjugn.

Vi søker etter en engasjert, dyktig og utviklingsorientert medarbeider som har god kjennskap til og erfaring fra PP-tjenestens arbeidsområder. Tjenesten tilstreber seg god tverrfaglighet og har blant annet både psykologer og spesialpedagoger ansatt. Den som tilsettes vil samarbeide nært med kollega i samme team og øvrige PP-rådgivere og psykologer i fylkeskommunen.

Den fylkeskommunale PP-tjenesten arbeider opp mot de videregående skolene og lærekandidater/lærlinger i bedriftsopplæring. Tjenesten har også ansvaret for barn i grunnskolealder som bor i barnevernsinstitusjoner i fylket. Disse blir ivaretatt av et eget team i PPT. PPT er sentralt organisert under Avdeling for utdanning i fylkeskommunen, men er i stor grad en desentralisert og teambasert tjeneste som jobber tett på skolene.

PP-tjenesten skal bidra til at ungdom med ulike og sammensatte vansker får et meningsfylt og tilfredsstillende opplæringstilbud. Dette innebærer direkte arbeid med elever og lærekandidater/lærlinger, og samarbeid med ansatte i skole og bedrifter. PPT er en del av skolens støttesystem når det gjelder tilrettelegging av opplæringen og forebygging av frafall. Som PP-rådgiver må man bruke sin kompetanse både ut fra et individperspektiv og systemperspektiv. Dette innebærer blant annet å gi råd, veiledning og kursing av skolepersonell i hvordan forstå og håndtere ulike læringshindringer. 

Arbeidsoppgaver
  • Sakkyndig vurdering av elever, lærekandidater og lærlinger med behov for spesialundervisning eller annen form for særskilt tilrettelegging.
  • Kartlegge, utrede, vurdere og foreslå tiltak.
  • Samtale/arbeide med enkelt elever/grupper.
  • Veilede lærere, elever og foresatte.
  • Veilede lærlinger, lærekandidater og bedrifter.
  • Samarbeide tett med skole og andre faginstanser.
  • Lede og/eller delta i prosjektrettet arbeid og driver forebyggende arbeid.
  • Bidra til å videreutvikle PPT i henhold til sentrale og lokale føringer.
Kvalifikasjoner
  • Utdanning på hovedfag-/masternivå innenfor spesialpedagogikk/pedagogikk/psykologi
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne, samt beherske nødvendige dataverktøy.
  • Utredning og testkompetanse innenfor PPT sine arbeidsområder vektlegges
  • Kompetanse og interesse for arbeid med elever med sammensatte vansker og som krever samhandling med ulike yrkesgrupper og systemer
  • Erfaring med systemrettet arbeid vil bli vektlagt.
  • Erfaring fra PPT og/eller videregående opplæring er ønskelig.
  • Det blir lagt vekt på personlig egnethet.
  • Tjenesten er ambulerende. Den som ansettes må disponere egen bil. 
Personlige egenskaper
  • Kan jobbe selvstendig, men også vise gode samarbeidsferdigheter i team.
  • Har gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.
  • Har stor arbeidskapasitet, og kan jobbe strukturert og systematisk.
Vi tilbyr
  • Varierte arbeidsoppgaver innenfor et spennende og utfordrende fagfelt.
  • Et tverrfaglig og spennende arbeidsmiljø i en tjeneste i utvikling.
  • Relevant etterutdanning innenfor sentrale arbeidsområder.
  • Fleksibel arbeidstid
  • Lønn etter avtale
  • Bedriftshelsetjeneste