• Bedrift
    Oslo kommune
  • Søknadsfrist
    18.05.2022
  • Ansettelsesform
    workTime.Heltid
  • Bransje
    Offentlig forvaltning
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    0037, OSLO
    OSLO
    Norge
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    4598962
  • Se her for andre jobber fra Oslo kommune
  • Oppdatert 03.05.2022
Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Oslo kommune

Oslo Origo

Offentlig forvaltning

Har du kommunal virksomhetsinstruks som sengelektyre? Og humrer litt av folk som ikke skjønner de delikate nyansene mellom drift og investering? Får du dådyrøyne av rettleiinga til offentleglova? Da kan det hende vi skal ta en prat. Oslo kommunes ferske digitaliseringsetat trenger en operativ leder for vår avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring.

Selv om Oslo Origo er et både lekent og kreativt produktutviklingsmiljø, har vi stor respekt for det ekstra administrative ansvaret og de politiske prosessene som følger av å være en del av en stor kommune.

Oslo Origos oppdrag er å utvikle digitale løsninger som gir mest mulig verdi for innbyggerne. Det betyr at vi både er, og skal være, smidige og eksperimenterende. Avdeling for økonomi og virksomhetsstyring er ansvarlig for at vi etterlever kommunens krav, samtidig som det tilrettelegges for fleksibilitet slik at produktutviklingen skal kunne drives smidig. Vi trenger at du gjør det håndterbart og håndfast for en etat som vår.

En pedagogisk utfordrer med betydelig ordenssans

Vi ser etter en som kan økonomi og offentlig virksomhetsstyring så godt at det gir et lite kick å bruke erfaringen til å også få det til å fungere i en smidig organisasjon. En som ser mulighetsrommet i å være del av et heldigitalt miljø, og kan vise spesielt tydelig vilje og evne til å tenke nytt og finne løsninger.

For å skape de beste innbyggeropplevelsene utfordrer vi både tankesett, prosesser og strukturer i kommunen. Samtidig må våre styrende organer og samarbeidende virksomheter forstå hvorfor vi tenker litt annerledes. Vi er derfor opptatt av dine kommunikasjons- og pedagogiske evner, og ikke minst at det bor en relasjonsbygger i deg. Våre samarbeidspartnere skal vite at Origo har solid virksomhetsstyring som får oss i fart og holder oss der.

Vår drømmekandidat er villig til å lytte til våre behov, og hjelpe oss til å harmonere smidige arbeidsprosesser med forvaltningens krav til strukturer, formalia, krav og leveranser. Din erfaring og ditt hyggelige vesen gjør deg både lun og trygg i rollen, samtidig som din nysgjerrighet gjør deg kreativ og mulighetssøkende. Vi håper også vi får en som utfordrer oss internt i Origos egen ledergruppe.

Er du litt ordensperson, litt utfordrer, og attpåtil skjønner når du bør ha på hvilken hatt?

Litt mer om rollen

Som leder av denne avdelingen er du etatsdirektørens nærmeste rådgiver. Sammen med resten av organisasjonen ivaretar avdelingen rutiner som fungerer i et miljø preget av raske endringer og lite tradisjonell saksbehandling. Det er hyppige iterasjoner i produktene som utvikles, og jevnlige justeringer i ressursallokeringer

Rollen har ansvaret for gode arbeidsprosesser innen økonomi og virksomhetsstyring, med relevante styringsindikatorer, risikoanalyser, og et godt system for å følge opp om målene nås og kravene følges opp.

Rundt deg i rollen

Du er en del av ledergruppen i Origo, og har for tiden seks ansatte som rapporterer til deg. Foruten teamet ditt møter du i Origo ellers en voksende og svært hyggelig blanding av eksperter på juss og personvern, utviklere, designere, arkitekter, hardwareutviklere, forretningsanalytikere, organisasjonsutviklere og kommunikatører, i tillegg til noen av oss som prøver å samle trådene.

Vi kan love deg masse gøy, fantastisk samfunnsnytte, og ikke minst muligheten til å bygge fra grunnen den perfekte balansen mellom en smidig produktutviklingsoperasjon og et velsmurt byråkrati.

På våre nettsider kan du lese til øyet blir stort og vått om hvordan det er å jobbe hos oss: https://labs.oslo.kommune.no/jobb

Arbeidsoppgaver:

  • Budsjett-, resultat- og personalansvar i egen avdeling
  • Utøvende ansvar for Oslo Origos økonomi- og virksomhetsstyring, herunder internkontroll og risikostyring
  • Utvikling og oppfølging av arbeidsprosesser knyttet til økonomi- og virksomhetsstyring i Oslo Origo, herunder utvikling av styringssystemer og rutiner som understøtter disse
  • Utøvende ansvar for budsjettprosessen i Oslo Origo og rapportering til byrådsavdelingen, herunder utarbeidelse av budsjett, oppfølging, rapportering, analyser, samt risikostyring
  • Tilrettelegge økonomisk styringsinformasjon for beslutningstakere, utføre økonomiske analyser og utredninger
  • Utøvende ansvar for Oslo Origos anskaffelsesprosesser
  • Faglig ansvar for regnskapsføring, årsregnskap, regnskapsrapportering, lønnskjøring og kontroll
  • Aktivt bidra til videre effektivisering med smidighet i egen avdeling

Kvalifikasjoner:

  • Høyere utdanning på masternivå med gode resultater
  • Noen års arbeidserfaring med økonomi- og virksomhetsstyring i en større offentlig virksomhet, fortrinnsvis kommunal sektor
  • Kompetanse og erfaring med budsjettering og regnskapsføring i offentlig sektor
  • God kunnskap om regelverket innenfor offentlige anskaffelser
  • Relevant ledererfaring med budsjett-, personal- og fagansvar
  • Høy digital kompetanse. Avansert regnearkerfaring. Fortrolig med bruken av regnskapssystemer (fortrinnsvis Agresso) og datavisualiseringsprogrammer a la Tableau eller Google Data Studio
  • Innsikt i og/eller interesse for smidig metodikk
  • God skriftlig, muntlig, visuell og pedagogisk fremstillingsevne innenfor fagområdene

Oslo Origo vil under rekrutteringsprosessen legge stor vekt på kartlegging av personlig egnethet for organisasjon og rolle.

Personlige egenskaper:

  • Relasjonsbyggende egenskaper med godt utviklede sosiale antenner. Evne til å skape tillit både internt og som representant for Oslo Origo eksternt
  • Stor arbeidskapasitet og høy gjennomføringsevne
  • Resultat- og løsningsorientert, med evne og vilje til å ta ansvar og initiativ til forbedring og fornying
  • Sterk personlig integritet og etisk bevissthet
  • Kunne kommunisere godt med "ikke-økonomer" og ha en pedagogisk fremstilling
  • Vi er veldig opptatt av å bygge et humørfylt, raust og inkluderende miljø, med folk som gjerne får litt ekstra kick av vårt viktige samfunnsoppdrag
  • Vi skal lage og lære mye nytt, så det er en fordel å ikke være utpreget pessimist eller problemorientert. Litt mer Solan enn Ludvig, som Aukrust kanskje ville sagt.
  • Bonuspoeng om du er nysgjerrig, og evner å både lytte og dele

Vi tilbyr:

  • Ualminnelig godt og humørfylt arbeidsmiljø
  • Gode låne- pensjons- og forsikringsordninger i Oslo pensjonsforsikring 
  • Som ansatt i Oslo kommune betaler arbeidsgiver i tillegg hele pensjonspremien din etter nettolønnsordningen, dvs. at det ikke trekkes 2 % av din brutto lønn til pensjonsinnskudd 
  • Fleksibel arbeidstid. Arbeidstid er 37:55 timer per uke inkl. lunsj. 
  • Gode muligheter for avspasering av plusstid
  • Rollen plasseres som avdelingssjef i lønnstrinn 69 – 76, for tiden 995 800 –1 141 900.
 

  • Bedrift
    Oslo kommune
  • Søknadsfrist
    18.05.2022
  • Ansettelsesform
    workTime.Heltid
  • Bransje
    Offentlig forvaltning
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    0037, OSLO
    OSLO
    Norge
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    4598962
  • Se her for andre jobber fra Oslo kommune
  • Oppdatert 03.05.2022