Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Lillestrøm Kommune

Ny advokatstilling ved det fremtidige advokatkontoret i Lillestrøm kommune

Offentlig forvaltning

Fra januar 2020 etableres nye Lillestrøm kommune. Lillestrøm kommune vil bli landets 9. største kommune med ca 87 000 innbyggere. Kommunens verdier er tillit, nyskaping og inkludering, noe som skal være synlig gjennom hele organisasjonen.

I nye Lillestrøm kommune vil Interne advokattjenester bli samlet i et flerfaglig miljø i rådmannens stab.
Advokattjenestene vil i oppstartsfasen bestå av tre advokater, hvorav det er opprettet en ny stilling innen fagområdet barnevern og helserett.
Advokatene bistår ledere og ansatte med juridisk rådgivning, kvalitetssikring og føre saker for fylkesnemnd og domstolene. Fagområdet barnevern og helserett har særskilt ansvar for saker som gjelder barnevern, barn og foreldre og helserett. Oppdrag innen andre rettsområder må imidlertid påregnes ved behov.
Vi ser etter en kollega med juridisk embetseksamen med gode resultater, advokatbevilling, kompetanse på de aktuelle fagfeltene og erfaring fra eller med kommunal virksomhet. Du bør ha erfaring med barnevernssaker og fylkesnemnd, og fortrinnsvis ha arbeidet med saker innenfor helseretten. Du må ha gode samarbeidsevner, forståelse for kommunens særskilte ansvar, god formidlingsevne og god evne til å møte mennesker i krise.

Advokatkontoret vil være organisert direkte under rådmannen, men advokatene vil ha en selvstendig rolle og ikke være underlagt rådmannens instruksjonsmyndighet i enkeltsaker.

Arbeidsoppgaver
  • Juridisk rådgivning og utredning for ledelse og tjenester, med hovedfokus på barnevern og helserett
  • Prosedere saker for fylkesnemnd og domstoler
  • Kvalitetssikring og opplæring innen aktuelle rettsområder
Kvalifikasjoner
  • Juridisk embetseksamen eller mastergrad i rettsvitenskap med gode resultater
  • Advokatbevilling
  • Prosedyreerfaring
  • Erfaring innen barnevern, særlig oppdrag for barnevernstjenester vil telle positivt.
  • Kompetanse innen helseretten vil være relevant.
  • God muntlig og skriftlig fremstillingsevne
Personlige egenskaper
  • Er faglig dyktig og har evne til å ta raske avgjørelser
  • Har gode samarbeidsevner og er serviceinnstilt
  • Har stor arbeidskapasitet og er fleksibel
  • Evner å ivareta kommunens rolle og anseelse på en god måte
Vi tilbyr
  • Gode arbeidsvilkår og et miljø med faglig dyktige kollegaer
  • Deltakelse i å utvikle det nye advokatkontoret i en ny kommune
  • Lønn etter avtale
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger

 

Søkere som ønsker seg unntatt fra den offentlige søkerlisten bes begrunne dette. I henhold til offentleglova kan vi være forpliktet til å offentliggjøre opplysninger som søkere som har bedt om å bli unntatt fra søkerlisten. Dersom anmodningen om unntatt offentlighet ikke tas til følge, vil det bli gitt beskjed om dette før søker sette opp på søkerlisten.

Alle kvalifiserte kandidater bes om å søke, uansett alder, kjønn funksjonsevne eller kulturell bakgrunn.