• Bedrift
    Færder kommune
  • Søknadsfrist
    30.08.2020
  • Ansettelsesform
    workTime.Dag
  • Bransje
    Offentlige tjenester og forvaltning
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    3121, NØTTERØY
    FÆRDER
    Norge
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    3065406
  • Se her for andre jobber fra Færder kommune
  • Oppdatert 25.08.2020
Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Færder kommune

IKT-rådgiver for barnehagene og skolene i Færder kommune

Offentlige tjenester og forvaltning

Ansatte i barnehage og skole skal kunne stimulere barn og unge til hensiktsmessig bruk av teknologiske verktøy ved både å være døråpnere og kritiske veiledere. Det er viktig å understreke at det digitale i seg selv ikke endrer didaktikken. Fagkompetanse, pedagogisk kompetanse og teknologisk kompetanse må gå godt sammen.  «Å sette strøm på blyanten»altså å bruke teknologi som substitutt har ingen læringseffekt, men å redefinere læringsarbeidet med teknologi, altså å arbeide på måter og med innhold som ikke var mulig uten teknologien, kan bety en stor forskjell.  

For å sikre god pedagogikk der barn og unges sosiale og faglige læring styrkes, må ansatte i barnehage, skole og hjelpetjenester selv være digitalt kompetente.  

Rammeverk for profesjonsfaglig digital kompetanse vektlegger fag og grunnleggende ferdigheter, pedagogikk og fagdidaktikk og det digitales plass i samfunne. Rammeverket vektlegger også etikk, ledelse av læringsprosesser, samhandling og kommunikasjon, nettopp fordi dette er et komplekst område der mye må ses i sammenheng for å nå ønskede effekter. 

Færder kommune har utarbeidet ny strategiplan for digital læring i oppvekstsektoren. Planen skal til politisk behandling og deretter realiseres. Virksomhetsområdet har også startet arbeidet med å lage en ny helhetlig plan for oppvekstfeltet. Strategiplan for digital læring vil være en viktig del av strategigrunnlaget som tas med inn i arbeidet med helhetlig plan for oppvekst 

Stillingen er for tiden plassert under virksomhetsleder for skole. Oppvekstsektoren vurderer å etablere en utviklingsavdeling for hele sektoren som skal bidra til økt strategisk kraft og kompetanseheving i sektoren. IKT-rådgiveren vil være en naturlig del av en slik avdeling dersom omorganiseringen gjennomføres.   

Arbeidsoppgaver 

  • Prosjektlederansvar for arbeidet med å realisere den nye strategiplanen for digital læring samt bistå med at planen får en naturlig plass i Helhetlige planen for Oppvekst.  
  • Samarbeid med andre utdanningsinstanser. 
  • Veilede barnehager og skoler i arbeidet med barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling. 
  • Lede nettverk for IKT (barnehage og skole). 
  • Rådgivning innenfor området IKT og læring. 
  • Undervisning og opplæring av ansatte i sektoren. 
  • Pedagogisk vurdering av digital programvare og digitale enheter. 
  • Sørge for god kommunikasjon med leverandører. 
  • Bistå i innkjøpsprosesser. 
  • Utvikling av gode supportsystemer for pedagogisk bruk av programvare. 

Kvalifikasjoner 

  • Pedagogisk utdanning og praktisk erfaring med informasjons- og kommunikasjonsteknologi. 
  • Praktisk erfaring med digitale læringsprosesser i barnehagen og / eller skolen. 
  • Formell, relevant ikt-utdanning vil være en fordel. 
  • God kjennskap til sentrale verktøy i Office 365. 
  • Forståelse for prinsippene som ligger til grunn for Rammeplan for barnehage og Fagfornyelsen, og hvilken plass digital læring har i de nye planene. 
  • Erfaring med å lede utviklingsprosesser og faglige nettverk. 
  • Erfaring med prosjektledelse vil være en fordel. 
  • Utviklingsorientert og nysgjerrig på potensialet som ligger i det digitale. 
  • Ønsker å veilede andre i digital utvikling. 
  • Evne til å bygge gode relasjoner og utvikle nettverk. 

Utdanning 

  • Bachelor eller master innen IKT og læring. Solid, relevant praksis og pedagogisk utdanning kan kompensere for manglende utdanning.  

Personlige egenskaper 

  • Gode evner til å kommunisere både muntlig og skriftlig på norsk og engelsk. 
  • Evne til å vurdere og til å sette seg inn i nye digitale ressurser. 
  • Engasjert, strukturert og resultatorientert. 
  • Utadvendt. 
  • God digital kompetanse og -dømmekraft, samt evne til reflektert og kritisk tenking. 
  • Serviceinnstilt, løsningsorientert og fleksibel. 
  • Initiativrik og ha stor arbeidskapasitet. 
  • Du må ha evne til å samarbeide i en hektisk hverdag, samtidig som det kreves evne til selvstendighet. 
  • Gode evner til å se sammenhengen mellom detaljene og det store bildet. 

Vi tilbyr 

  • Mange hyggelige kollegaer i et spennende, utfordrende og faglig sterkt miljø hvor kunnskap og kompetanse verdsettes. Du får representere seksjonen ut mot hele oppvekstsektoren og mot andre samarbeidspartnere. 
  • Lønn etter avtale. 
  • Offentlig tjeneste pensjon i KLP. 

Kontakt
Kjell Jensen, Virksomhetsleder skole, 47397906 – kjell.jensen@faerder.kommune.no

 

  • Bedrift
    Færder kommune
  • Søknadsfrist
    30.08.2020
  • Ansettelsesform
    workTime.Dag
  • Bransje
    Offentlige tjenester og forvaltning
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    3121, NØTTERØY
    FÆRDER
    Norge
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    3065406
  • Se her for andre jobber fra Færder kommune
  • Oppdatert 25.08.2020