Bedrift
Færder kommuneSøknadsfrist
30.08.2020Ansettelsesform
workTime.DagBransje
Offentlige tjenester og forvaltningUtdanningskrav
PåkrevetArbeidserfaring
ØnskeligAdresse
3121, NØTTERØY
FÆRDER
NorgeAntall stillinger
1karriere-kode
3065406Se her for andre jobber fra Færder kommune
- Oppdatert 25.08.2020
Utgått annonse
Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert
Færder kommune
IKT-rådgiver for barnehagene og skolene i Færder kommune
Offentlige tjenester og forvaltning
Ansatte i barnehage og skole skal kunne stimulere barn og unge til hensiktsmessig bruk av teknologiske verktøy ved både å være døråpnere og kritiske veiledere. Det er viktig å understreke at det digitale i seg selv ikke endrer didaktikken. Fagkompetanse, pedagogisk kompetanse og teknologisk kompetanse må gå godt sammen. «Å sette strøm på blyanten», altså å bruke teknologi som substitutt har ingen læringseffekt, men å redefinere læringsarbeidet med teknologi, altså å arbeide på måter og med innhold som ikke var mulig uten teknologien, kan bety en stor forskjell.
For å sikre god pedagogikk der barn og unges sosiale og faglige læring styrkes, må ansatte i barnehage, skole og hjelpetjenester selv være digitalt kompetente.
Rammeverk for profesjonsfaglig digital kompetanse vektlegger fag og grunnleggende ferdigheter, pedagogikk og fagdidaktikk og det digitales plass i samfunne. Rammeverket vektlegger også etikk, ledelse av læringsprosesser, samhandling og kommunikasjon, nettopp fordi dette er et komplekst område der mye må ses i sammenheng for å nå ønskede effekter.
Færder kommune har utarbeidet ny strategiplan for digital læring i oppvekstsektoren. Planen skal til politisk behandling og deretter realiseres. Virksomhetsområdet har også startet arbeidet med å lage en ny helhetlig plan for oppvekstfeltet. Strategiplan for digital læring vil være en viktig del av strategigrunnlaget som tas med inn i arbeidet med helhetlig plan for oppvekst.
Stillingen er for tiden plassert under virksomhetsleder for skole. Oppvekstsektoren vurderer å etablere en utviklingsavdeling for hele sektoren som skal bidra til økt strategisk kraft og kompetanseheving i sektoren. IKT-rådgiveren vil være en naturlig del av en slik avdeling dersom omorganiseringen gjennomføres.
Arbeidsoppgaver
- Prosjektlederansvar for arbeidet med å realisere den nye strategiplanen for digital læring samt bistå med at planen får en naturlig plass i Helhetlige planen for Oppvekst.
- Samarbeid med andre utdanningsinstanser.
- Veilede barnehager og skoler i arbeidet med barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling.
- Lede nettverk for IKT (barnehage og skole).
- Rådgivning innenfor området IKT og læring.
- Undervisning og opplæring av ansatte i sektoren.
- Pedagogisk vurdering av digital programvare og digitale enheter.
- Sørge for god kommunikasjon med leverandører.
- Bistå i innkjøpsprosesser.
- Utvikling av gode supportsystemer for pedagogisk bruk av programvare.
Kvalifikasjoner
- Pedagogisk utdanning og praktisk erfaring med informasjons- og kommunikasjonsteknologi.
- Praktisk erfaring med digitale læringsprosesser i barnehagen og / eller skolen.
- Formell, relevant ikt-utdanning vil være en fordel.
- God kjennskap til sentrale verktøy i Office 365.
- Forståelse for prinsippene som ligger til grunn for Rammeplan for barnehage og Fagfornyelsen, og hvilken plass digital læring har i de nye planene.
- Erfaring med å lede utviklingsprosesser og faglige nettverk.
- Erfaring med prosjektledelse vil være en fordel.
- Utviklingsorientert og nysgjerrig på potensialet som ligger i det digitale.
- Ønsker å veilede andre i digital utvikling.
- Evne til å bygge gode relasjoner og utvikle nettverk.
Utdanning
- Bachelor eller master innen IKT og læring. Solid, relevant praksis og pedagogisk utdanning kan kompensere for manglende utdanning.
Personlige egenskaper
- Gode evner til å kommunisere både muntlig og skriftlig på norsk og engelsk.
- Evne til å vurdere og til å sette seg inn i nye digitale ressurser.
- Engasjert, strukturert og resultatorientert.
- Utadvendt.
- God digital kompetanse og -dømmekraft, samt evne til reflektert og kritisk tenking.
- Serviceinnstilt, løsningsorientert og fleksibel.
- Initiativrik og ha stor arbeidskapasitet.
- Du må ha evne til å samarbeide i en hektisk hverdag, samtidig som det kreves evne til selvstendighet.
- Gode evner til å se sammenhengen mellom detaljene og det store bildet.
Vi tilbyr
- Mange hyggelige kollegaer i et spennende, utfordrende og faglig sterkt miljø hvor kunnskap og kompetanse verdsettes. Du får representere seksjonen ut mot hele oppvekstsektoren og mot andre samarbeidspartnere.
- Lønn etter avtale.
- Offentlig tjeneste pensjon i KLP.
Kontakt
Kjell Jensen, Virksomhetsleder skole, 47397906 – kjell.jensen@faerder.kommune.no
Bedrift
Færder kommuneSøknadsfrist
30.08.2020Ansettelsesform
workTime.DagBransje
Offentlige tjenester og forvaltningUtdanningskrav
PåkrevetArbeidserfaring
ØnskeligAdresse
3121, NØTTERØY
FÆRDER
NorgeAntall stillinger
1karriere-kode
3065406Se her for andre jobber fra Færder kommune
- Oppdatert 25.08.2020