• Bedrift
    Bergen kommune
  • Søknadsfrist
    19.11.2022
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Ansettelsesform
    Fast
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    5003, BERGEN
    BERGEN
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    4856995
  • Se her for andre jobber fra Bergen kommune
  • Oppdatert 07.11.2022
Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Bergen kommune

Fast stilling som miljøterapeut i Avdeling for bostedsløse, Sosiale botjenester

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Sosiale botjenester er organisert under Etat for sosiale tjenester i Bergen kommune. Resultatenheten Sosiale botjenester tilbyr byomfattende booppfølgingstjenester til personer med rusmiddelproblematikk og utfordringer knyttet til det å bo. Sosiale botjenester består i dag av Bjørnsonsgate botiltak, Lonemarka botiltak, Grunnane botiltak, Merkurvegen botiltak, Øvsttunvegen botiltak, Avdeling for Housing first og Avdeling for bostedsløse. Noen av tiltakene har drift på ettermiddag, kveld og natt.

Stillingen som miljøterapeut er i hovedsak tilknyttet Avdeling for bostedsløse. Stillingen er ledig fra 01.01.2023. Miljøterapeuten skal tilby individuell oppfølging av beboere på midlertidig botilbud. Kartlegging av brukernes funksjonsnivå når det gjelder det å bo, vurdering av hva som vil være hensiktsmessig bolig og avklaring av behov for hjelpetiltak vil være sentralt. Den ansatte skal også tilby individuell oppfølging på livsområder som bolig, rus, fysisk og psykisk helse, tannhelse, aktivitet, sosialt nettverk, familie og økonomi.  Arbeidet består også av praktisk bistand, råd og veiledning. Den ansatte vil ha tett, løpende dialog og samarbeid med NAV sosialtjenesten og andre samarbeidspartnere. Deler av arbeidet vil foregå i beboeres midlertidige bolig. Ansatte har fast arbeidstid hverdager mellom kl. 07.45-15.15.   

Arbeidsoppgaver:

  • Individuell kartlegging av brukere som bor på midlertidig botilbud
  • Vurdere brukernes behov og funksjonsnivå samt muligheten for alternative boformer
  • Avklare behov for, og gi oppfølging på, andre livsområder som helse, rusbehandling etc.
  • Bistå med å søke ordinær bolig/varig botilbud.
  • Planlegge botilbud til brukergruppen
  • Relasjonsarbeid
  • Samarbeid med aktuelle samarbeidspartnere i hjelpeapparatet

Kvalifikasjoner:

  • Minimum 3-årig utdanning på høyskolenivå som sosionom, sykepleier eller vernepleier
  • Erfaring fra oppfølging av mennesker med rus- og/eller psykiske lidelser
  • God muntlig og skriftlig fremstillingsevne
  • Videreutdanning innen rus, psykisk helsearbeid, vold og traumatisk stress, familieterapi eller boligsosialt arbeid vil bli vektlagt
  • Førerkort for bil
  • Personlig egnethet vil bli vektlagt
  • Gyldig politiattest må framlegges ved ansettelse

Personlige egenskaper:

  • Engasjement for brukergruppen
  • Evne til å etablere og stå i utfordrende relasjoner over tid
  • Fleksibel, løsningsorientert samt å kunne jobbe selvstendig
  • Må kunne samarbeide godt med andre tjenester og etater
  • Evne til grensesetting, samt tydelig og forutsigbar kommunikasjon

Vi tilbyr:

  • Et engasjert og spennende arbeidsmiljø
  • Høyt faglig nivå og mulighet til å drive utviklingsarbeid
  • Gode muligheter for personlig og faglig utvikling
  • Lønn etter gjeldende tariff
  • Veiledning
 

  • Bedrift
    Bergen kommune
  • Søknadsfrist
    19.11.2022
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Ansettelsesform
    Fast
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    5003, BERGEN
    BERGEN
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    4856995
  • Se her for andre jobber fra Bergen kommune
  • Oppdatert 07.11.2022