Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Tønsberg kommune

Familieveileder

Offentlig forvaltning

Barneverntjenesten i Tønsberg kommune har ledig 100% fast stilling som familieveileder i vårt Familieteam fra og med 01.09.22.

Barneverntjenesten er en egen virksomhet med 70 ansatte. Barneverntjenesten er i en spennende utvikling med fokus på ny reform og ny barnevernlov. Vi er særlig opptatt av fag- og tiltaksutvikling. Tjenesten gjennomførte en omorganisering våren 2021, og er nå organisert i 5 team. Hvert team ledes av en avdelingsleder som har fag- og personalansvar. Avdelingslederne rapporterer til virksomhetsleder, og inngår i virksomhetens ledergruppe. 

I vår tjeneste er vi opptatt av kvallitet. Dialog og tilbakemeldinger fra barn og familier, samt våre samarbeidspartnere anses som den viktigste kvalitetsindikatoren vi har. 

Barneverntjenesten har ledig stilling i Familieteamet. Familiteamet er barneverntjenestens eget tiltaksteam som gir tjenester basert på vedtak etter loven. Teamet arbeider i hovedsak med hjelpetiltak for barn/unge fra 0-23 år og deres familier.  Familieteamet består av 15 ansatte med ulik kompetanse og bakgrunn. Teamet tilbyr ulike tiltak som f.eks COS, Marte Meo, hjemkonsulent, familiesamtaler og annen skreddersydd oppfølging. Teamet fokuserer på å skape endring gjennom ulike former for foreldreveiledning og gjennom tilrettelegging, samforståelse og godt samarbeid mellom foresatte og andre tjenesteytere/instanser. Hjelpen kan gis i familiens hjem, i våre lokaler eller et annet egnet sted.

Vi har et godt arbeidsmiljø og er en stabil tjeneste med mange dyktige og engasjerte medarbeidere.

Arbeidsoppgaver:

  • Veilede foreldre individuelt eller i gruppe
  • Barnesamtaler, foreldresamtaler og familiesamtaler
  • Endrings- og nettverksarbeid gjennom fokus på barn og foreldres ressurser.
  • Bistå familier i kritiske livssituasjoner
  • Legge tilrette for medvirkning av barn, ungdom og foreldre
  • Bidra til utvikling av teamets kompetans
  • Følge dokumentasjonskravene
  • Noe ettermiddagsarbeid må påregnes

Kvalifikasjonskrav:

  • Det søkes etter deg med minimun 3årig sosialfaglig høyskole. Annen relevant utdanning innenfor tiltaksarbeid eller tiltaksmetoder kan bli vurdert.
  • Det er ønskelig med videreutdanning.
  • God skriftlig og muntlig framstillingsevne er nødvendig
  • Vi ønsker å knytte til oss en lagspiller som liker å jobbe i høyt tempo og som vil legge vekt på samarbeid, brukerperspektiv og utvikling av tjenesten
  • Det er ønskelig med erfaring fra barnevernsarbeid på kommunenivå og saksbehandling
  • Det vil bli lagt vekt på positiv innstilling og personlig egnethet for øvrig
  • Det er nødvendig med førerkort for personbil

Personlige egenskaper: 

  • Det vil bli lagt vekt på positiv innstilling
  • Vi ønsker å knytte til oss en lagspiller som liker å jobbe i høyt tempo og som vil legge vekt på samarbeid og utvikling av tjenesten.
  • Personlig egnethet vektlegges

For stillingen gjelder:

  • Samarbeid med andre instanser er en viktig del av arbeidet
  • Jobbe individuelt og i team med kolleger
  • Familieteamet benytter fagprogrammet Flyt sikker sak(opplæring vil bli gitt).
  • Det gis veiledning i gruppe med eksterne veiledere, samt saksveiledning fra avdelingsleder.
  • Tjenesten har mobiltelefonordning for ansatte og egne leasingbiler som benyttes til tjenestekjøring
  • Ansettelse etter gjeldende vilkår

Kommunen ber aldri om kontaktinformasjon eller kontoopplysninger i rekrutteringsfasen, verken over SMS, e-post eller i brev via Digipost.