• Bedrift
    Oslo kommune
  • Søknadsfrist
    01.07.2022
  • Ansettelsesform
    workTime.Heltid
  • Bransje
    Offentlig forvaltning
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    0161, OSLO
    OSLO
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    4674851
  • Se her for andre jobber fra Oslo kommune
  • Oppdatert 18.06.2022
Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Oslo kommune

Fagsjef – oppfølging av Oslo kommunes eiendomsforetak

Offentlig forvaltning

Byrådsavdeling for næring og eierskap har det overordnete ansvar for kommunens nærings- og eierskapspolitikk, herunder utøvelse av kommunens eierfunksjon i aksjeselskaper, overordnet ansvar for kommunale foretak og næringspolitikken, samt Oslo Havn KF. Avdelingen er organisert i tre seksjoner og kommunaldirektørens stab. Det er ledig en stilling som fagsjef i Foretaksseksjonen. Seksjonen har 9 ansatte.

Seksjonen har ansvaret for oppfølgingen av investerings- og eiendomsporteføljene i Oslobygg KF, Boligbygg Oslo KF, samt Oslo Havn KF. Til ansvaret ligger prosjektoppfølging i vid forstand, kontaktflate og involvering/dialog med overordnet bestiller og gjennomføring av kvalitetssikring og styringsunderlag (KS2). Videre ligger formålsbyggrelaterte utredninger og høringssaker til ansvarsområdet, samt arbeid med budsjett og rapportering innenfor foretaksområdet. Seksjonen er også involvert i arbeidet med kommunens investeringsinstruks, et seriøst arbeidsliv/Oslomodellen, klimavennlige bygg m.m. Oslo er en by i vekst og byggforetakene skal i perioden frem til 2025 gjennomføre investeringer i nye og eksisterende bygg for nesten 34 mrd. kroner. I oppfølgingen av Oslo Havn har seksjonen et ansvar for havnevirksomheten, samt foretakets rolle i utviklingen av Fjordbyen, byutvikling, handlingsplanen for nullutslipp, havnerelaterte utredninger og problemstillinger knyttet til havne- og farvannsloven.

Fagsjefen har et faglig ansvar for byrådsavdelingens oppfølging av virksomheten i eiendomsforetakene og rapporterer til seksjonssjefen. Vi søker en engasjert person som ønsker å ta utfordringen med å ha ansvar for oppfølging av eiendomsforetakene og koordineringsansvar i samhandling og kontaktflate mot Styringsseksjonen i avdelingen.

Arbeidsoppgaver:

Hovedoppgaven vil være å ha et faglig ansvar for byrådsavdelingens oppfølging av eiendomsforetakene innenfor seksjonens ansvarsområde. I praksis innebærer det faglig oppfølging av medarbeidere i seksjonen som har foretaks- og formålsansvar, kvalitetssikring av administrative og økonomiske spørsmål og forberedelse av saker som skal til politisk behandling. Fagsjefen har ansvar for koordinering av seksjonens rolle i virksomhetsstyringen og budsjettprosessen inn mot Styringsseksjonen, et særskilt ansvar for å følge de store og kompliserte byggeprosjektene samt være nestleder i seksjonen. Rammene for ansvar og oppgaver vil nærmere defineres i samarbeid med seksjonssjefen. Det må også påregnes å måtte delta i spesifikke prosjekter og oppgaver som til enhver tid legges til seksjonen.

Kvalifikasjoner:

Det kreves høyere utdanning på masternivå eller tilsvarende og flere års erfaring fra fagmiljøer som har arbeidet med å planlegge, gjennomføre eller kvalitetssikre større byggeprosjekter i privat eller offentlig sektor. Det vil bli lagt vekt på relevant ledererfaring og prosjektledererfaring, erfaring fra offentlig sektor og politiske prosesser, herunder kunnskap om retningslinjer for gjennomføring av statlige eller kommunale investeringsprosjekter. Fagsjefen skal arbeide tett med flere kolleger i byrådsavdelingen og i de andre byrådsavdelingene. Personlige egnethet blir derfor viktig. Relevant IT-kompetanse, god skriftlig og muntlig fremstillingsevne og kapasitet til å levere høy kvalitet innenfor korte frister er viktig.  

Personlige egenskaper:

  • Gode kommunikasjonsegenskaper
  • Resultat- og utviklingsorientert
  • Helhetstenkende 
  • Dyktig til å prioritere og gjennomføre
  • God muntlig og skriftlig fremstillingsevne
  • Får frem det beste i dine kolleger 
  • Personlig egnethet vil bli vektlagt

Vi tilbyr:

  • Utfordrende og engasjerende arbeidsoppgaver i skjæringspunktet mellom politikk og administrasjon
  • Et stimulerende og godt arbeidsmiljø med høy faglig kompetanse
  • Fleksitidsordning
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger
  • Avlønning i henhold til Oslo kommunes lønnsregulativ etter kvalifikasjoner og arbeidserfaring p.t som fagsjef i lønnstrinn 58 - 71 (kr 832 900 – kr 1 073 800)

Arbeidsplassene i Oslo kommune skal preges av mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile byens befolkning. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss uansett alder, funksjonsevne, kjønn, seksuell orientering, religion eller etnisk bakgrunn. Oslo kommune legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det.

Dersom søker ønsker å reservere seg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Vi gjør oppmerksom på at søkere kan føres opp på offentlig søkerliste selv om søkeren har bedt om anonymitet, men dette vil du i så tilfelle få varsel om.

Søknaden må sendes elektronisk i rekrutteringssystemet innen søknadsfristen.

 

  • Bedrift
    Oslo kommune
  • Søknadsfrist
    01.07.2022
  • Ansettelsesform
    workTime.Heltid
  • Bransje
    Offentlig forvaltning
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    0161, OSLO
    OSLO
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    4674851
  • Se her for andre jobber fra Oslo kommune
  • Oppdatert 18.06.2022