• Bedrift
    Bærum kommune
  • Søknadsfrist
    30.08.2021
  • Ansettelsesform
    workTime.Heltid
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    1346, GJETTUM
    BÆRUM
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    3997524
  • Se her for andre jobber fra Bærum kommune
  • Oppdatert 20.08.2021
Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Bærum kommune

Fagleder - avdeling omsorg

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Barneverntjenesten i Bærum kommune er en av Norges største barneverntjenester med ca. 145 ansatte. Barneverntjenesten består av barnevernsjef, avdeling stab og seks fagavdelinger; avdeling barnevernvakt, mottak og akutt, avdeling undersøkelse, avdeling barn, avdeling ungdom, avdeling omsorg og avdeling tiltak.

Barneverntjenesten ønsker å gå foran innen kvalitetsutviklingsarbeid på barnevernområdet og gjennomføring av barnevernreformen, med barnevernfaglig tiltaksavdeling, ved å drifte spesialiserte hjelpetiltak som FFT, MST-CAN og ABC, implementerer PMTO og er vertskommune for Asker og Bærum barnevernvakt. Barneverntjenesten i Bærum har formalisert samarbeid med flere forsknings- og kompetansemiljøer om utvikling av barnevernfaglige tiltak etter barnevernloven.

Avdeling omsorg har ansvaret for oppfølging av barn under barnevernets omsorg, og for unge voksne over 18 år som ønsker ettervern. Avdelingen har også et veilederteam for fosterhjem både innen individuell veiledning og gruppetilbud. Den utlyste stillingen er nyopprettet og inngår i avdelingens satsing på god oppfølging og veiledning til fosterhjem og til foreldre som har barn under barnevernets omsorg.

Avdelingen består av tre team, der fagledere har en viktig rolle i den løpende oppfølging, kvalitetssikring, veiledning og utvikling av det faglige arbeidet.

Tiltredelse etter avtale.

Arbeidsoppgaver:

  • Sørge for god daglig drift og oppfølging i eget team 
  • Kvalitetssikre saker og oppfølging av det barnevernfaglige arbeidet, inkludert sikre progresjon og systematisk oppfølging i sakene
  • Veilede medarbeiderne i avdelingen
  • Sikre at barnevernfaglig standard og metodikk implementeres og etterleves i avdelingen
  • Pådriverrolle i barneverntjenestens strategiske kvalitetsutvikling og gjennomføring av barnevernreformen
  • Bidra til at den enkelte medarbeider ivaretas i en tidvis krevende arbeidshverdag

Kvalifikasjoner:

  • Relevant grunnutdanning fra universitet eller høyskole. Aktuelle fagretninger er hovedsakelig barnevernpedagog eller sosionom. Andre grunnutdanninger i kombinasjon med relevant videreutdanning kan vurderes
  • Videreutdanning/mastergrad relevant for stillingen er innen familiearbeid/veiledning, psykisk helse eller tilsvarende
  • Må ha oppdatert og bred kompetanse i barnevernfaglig arbeid, saksbehandling og forvaltningskrav etter barnevernloven
  • Må ha erfaring fra barnevernet (første- og/eller andrelinje) og ha god oversikt over roller, ansvar og oppgaver på barnevernfeltet
  • Det er ønskelig med spesialisert kompetanse og erfaring fra familieveiledning, barnesamtaler, psykisk helse eller tilsvarende
  • Det vil vektlegges kompetanse og erfaring fra kvalitetssikringsarbeid, ledelse i veiledningssituasjoner med ansvar for veiledning av medarbeidere/kolleger eller liknende ledererfaring
  • Flytende norsk muntlig og skriftlig. Gode engelskferdigheter muntlig og skriftlig.
  • Førerkort klasse B 

Personlige egenskaper:

  • Inneha god rolleforståelse og samarbeidsevner
  • Evne til god og tillitsbyggende kommunikasjon med mennesker i vanskelige livssituasjoner, ledere, kollegaer, medarbeidere og samarbeidsinstanser
  • Evne til å inspirere og engasjere, og samtidig være tydelig og med gjennomføringsevne
  • Evne til analytisk tenkning og gjennomføring av faglige vurderinger og beslutninger
  • Evne til, og erfaring fra, å arbeide strukturert og planmessig
  • Interesse for faglig og etisk refleksjon
  • Trives med ulike og varierende dager, oppgaver og arbeidstempo, samt inneha stor arbeidskapasitet

Personlig egnethet vil vektlegges

Vi tilbyr:

  • Arbeid i en av Norges største barneverntjenester som:  
    • aktivt deltar på en rekke utviklingsarenaer og etterstreber å være i forkant av den faglige utviklingen
    • tør å satse og prøve ut nye veier og metoder innen barnevernfaget, og som arbeider strategisk og systematisk med kvalitetsutvikling
    • er utviklingsorientert og endringsrettet, og som er opptatt av arbeidsmiljøet

  • Offentlig tjenestepensjonsordning 
  • Kompetanseutviklingsstipend 

Annet

  • Gyldig politiattest iht. § 6-10 i Barnevernloven må fremlegges før tiltredelse
  • Originale vitnemål og attester vil etterspørres ved intervju
 

  • Bedrift
    Bærum kommune
  • Søknadsfrist
    30.08.2021
  • Ansettelsesform
    workTime.Heltid
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    1346, GJETTUM
    BÆRUM
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    3997524
  • Se her for andre jobber fra Bærum kommune
  • Oppdatert 20.08.2021