Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Setesdal brannvesen IKS

Brannsjef - Setesdal brannvesen IKS

Brannsikring

Setesdal brannvesen er et interkommunalt selskap med ansvar for brann- og feiertjenesten i kommunene Iveland, Evje og Hornnes, Bygland, Valle og Bykle. Vi er ca. 8.500 innbyggere og er bemannet med 5 heltid - og 78 deltidsansatte fordelt på 8 brannstasjoner. Administrasjonen er i Evje. Selskapets formål er å dekke kommunenes plikter, oppgaver og behov i henhold til brann- og eksplosjonsvernlovens krav.

Brannsjef - Setesdal brannvesen IKS 

Vi søker en handlekraftig, synlig og strategisk brannsjef. Som vil bli vår daglige leder og som vil sørge for å drifte og videreutvikle selskapet. For å lykkes må brannsjefen kunne balansere sunn virksomhetsstyring med god forståelse for brann- og redningsvesenets nåværende og fremtidige samfunnsoppdrag. 
Brannsjefen inngår i 4-delt overordnet vakt (hjemmevaktordning), har bæreplikt på mobiltelefon og varslingssystem og rapporterer til selskapets styre og representantskap.

Arbeidsoppgaver
  • Øverste daglige ledelse for Setesdal brannvesen IKS
  • Utarbeide langsiktige strategier, prioriteringer og målsettinger
  • Følge opp og levere på virksomhetens overordnede mål og rammer
  • Utvikle organisasjon, fag og medarbeidere i tråd med egne og omgivelsenes forventninger
  • God personaloppfølging og sikker økonomistyring
  • Videreutvikle samarbeidet med eierkommunene og eksterne samarbeidsparter
  • Andre ansvars og hovedoppgaver ligger også til stillingen, eller kan også naturlig legges til
Kvalifikasjoner
  • Tilfredsstille brann- og eksplosjonslovens krav til leder av brannvesen, Se i «Forskrift om organisering og dimensjonering av brannvesen» § 7-11 (inntil 20.000 innbyggere).
  • Lederkompetanse med god organisasjon-, personal-, og økonomiforståelse
  • Gjerne erfaring fra brann-/ redningsvesen, politi, forsvaret, sivilforsvar, beredskapsarbeid
  • Kunnskap i lov om interkommunale selskap, og forståelse for politiske prosesser
  • Førerkort minst kl B, og kompetansebevis for utrykningskjøring (kode 160)
  • Annen type relevant utdannelse og erfaring vil også vektlegges i helhetsvurderingene.
Personlige egenskaper
  • Personlig egnethet vektlegges. Du må være en leder med personlig integritet, godt humør og være tillitsvekkende. Resultatorientert, handlekraftig og tydelig samtidig med å være lyttende, motiverende og inkluderende. Fokus på kompetanseutvikling og hvordan man skal få det beste ut av dyktige medarbeidere verdsettes. Gode kommunikasjonsevner skriftlig, muntlig og ved mediehåndtering er nødvendig sammen med normalt gode digitale kunnskaper.
  • Det er krav om plettfri vandel og politiattest må fremlegges før eventuell ansettelse.
Vi tilbyr
  • Vi tilbyr deg et samfunnsviktig oppdrag, spennende og utfordrende arbeid i en dyktig, moderne og veldreven organisasjon. Svært god pensjonsordning, og konkurransedyktig lønn etter avtale.
  • Det utredes for ny «Forskrift om organisering, bemanning og utrustning av brann- og redningsvesen og nød-meldesentralene». Det kan i fremtiden medføre endrede oppgaver/ organisering/ arbeidssted.