Bedrift
FolkehelseinstituttetSøknadsfrist
10.10.2021Ansettelsesform
workTime.HeltidBransje
Forskning og utviklingUtdanningskrav
PåkrevetArbeidserfaring
ØnskeligAdresse
0473, OSLO
OSLO
NorgeAntall stillinger
1karriere-kode
4101465Se her for andre jobber fra Folkehelseinstituttet
- Oppdatert 17.09.2021
Utgått annonse
Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert
Folkehelseinstituttet
Avdelingsdirektør - samfunnsøkonomiske analyser og helsetjenesteforskning
Forskning og utvikling
Vil du lede arbeidet med å skaffe pålitelig kunnskap for å fremme bedre helse for alle?
Vi har ledig en stilling som avdelingsdirektør i klynge for forskning og analyse av helsetjenesten i område for helsetjenester. Avdelingsdirektøren vil ha faglig ansvar for å videreutvikle klyngens portefølje for samfunnsøkonomiske analyser, og inngår i klyngeledelsen sammen med tre andre avdelingsdirektører og en fagdirektør. Til stillingen følger personalansvar for 10-15 av de om lag 45 medarbeiderne i klyngen.
Avdelingsdirektørens oppgaver er delt mellom ledelse og fag. Ledelsesoppgavene innebærer blant annet personalledelse, overordnet oppfølging av ulike prosjekter, strategisk faglig ledelse med særlig ansvar for samfunnsøkonomiske analyser, utvikling av nye prosjekter og søknader om eksternfinansiering. De faglige oppgavene vil omhandle registerbasert kvantitativ forskning, empirisk basert modellering og simulering, samfunnsøkonomiske analyser og formidling.
Avdelingsdirektøren vil ha et særlig ansvar for fagfeltet samfunnsøkonomiske analyser, som inkluderer produksjon og formidling av kunnskap om nytte og kostnader på samfunnsnivå av tiltak som er innført eller vurderes innført. Dette kan eksempelvis omfatte nasjonale smitteverntiltak, folkehelsetiltak og tiltak i helsetjenestene. Fagfeltet er under oppbygging, og det forventes at avdelingsdirektøren utarbeider strategiske mål, setter faglig retning og lager planer for å bygge opp relevant kompetanse blant medarbeiderne i området og ved instituttet. Målet er at FHI skal kunne produsere solid empirisk fundert kunnskapsgrunnlag for sentrale beslutninger i og utenfor helsetjenestene i årene framover. Dette vil inkludere registerbasert kvantitativ forskning, utvikling og kjøring av empirisk baserte modeller og simuleringer, og forskning og analyser i tråd med utredningsinstruksen i staten. Godt samarbeid med andre fagmiljøer internasjonalt, nasjonalt og internt i FHI vil være svært viktig. I klyngen ønsker vi å styrke vår evne til å nyttiggjøre komplekse og store datakilder (registerdata, surveydata, kurvedata, etc.) i arbeidet med å frembringe ny kunnskap som er nyttig for helsemyndighetene og helsetjenestene i deres arbeid med å sikre gode helsetjenester for alle. Vi ønsker å fortsette å styrke vår evne til å utvikle eksternfinansierte forskningsprosjekter. Over tid kan fordelingen av oppgaver og faglige ansvar i klyngeledelsen bli endret.
Klynge for forskning og analyse av helsetjenesten er én av tre klynger i området for helsetjenester, og er tverrfaglig sammensatt. Overordnet er vår oppgave å produsere og kommunisere kunnskap som bidrar til gode helsetjenester for alle. Det er fire hovedfagområder i klyngen: analyse av kvalitet basert på registerdata, analyse av brukeropplevd kvalitet, migrasjonshelse og samfunnsøkonomiske analyser. Klyngen består av om lag 45 forskere og rådgivere, og aktiviteten er sentrert rundt kvantitativ forskning, formidling og undervisning, samt arbeid med å implementere ny kunnskap og nye tiltak i helsetjenestene.
Arbeidsoppgaver:
- Inngå i ledelsen av klynge for forskning og analyse av helsetjenesten og bidra til ledelse av hele klyngen
- Ivareta personal-, fag-, budsjett- og resultatansvar
- Selv drive faglig produksjon i form av samfunnsøkonomiske analyser, kvantitativ forskning, modellering/simulering eller formidling
- Være en drivkraft for samfunnsøkonomiske analyser ved instituttet
- Initiere, utvikle, lede og koordinere eksternfinansierte prosjekter
- Ivareta og videreutvikle kontakt med relevante nasjonale og internasjonale organisasjoner og fagmiljøer, og være en drivkraft i formidling av relevant kunnskap til helsemyndigheter og praktikere
- Fremme samarbeid om samfunnsøkonomiske analyser i hele Folkehelseinstituttet
- Bidra til et godt arbeidsmiljø, samarbeide på tvers av instituttet og være med å videreutvikle klyngens og områdets organisasjons- og arbeidsform
- Bidra til åpen og profesjonell kommunikasjon i instituttet og overfor samarbeidspartnere, brukere og media
Kvalifikasjoner:
- Minimum mastergrad innen samfunnsøkonomi, men kandidater med erfaring fra samfunnsøkonomiske analyser og utdanning innen medisin, helsefag, demografi eller andre samfunnsfag vil også bli vurdert. Doktorgrad er en fordel.
- Erfaring med samfunnsøkonomiske analyser
- Erfaring med utredningsprosesser og god kjennskap til utredningsinstruksen i staten er en fordel
- Ledererfaring er en fordel
- Erfaring med utvikling og drift av empirisk baserte kvantitative modeller for framskrivinger eller simuleringer er en fordel
- Erfaring med kvantitativ forskning av høy kvalitet på store og komplekse data, inkludert koding/programmering (i f.eks. R, Stata eller Python) er en fordel
- Erfaring med og tilslag på forskningssøknader, prosjektledelse og forskningsforvaltning (personvern, informasjonssikkerhet, nye helsedata, digitalisering av arbeidsprosesser) er en fordel
- Nasjonalt og internasjonalt nettverk innenfor fagfeltet er en fordel
- Meget god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på engelsk og norsk
- Evne til å se hvilke forskningsspørsmål som vil ha relevans for praksis, til å lytte til og inkorporere tilbakemeldinger fra ulike brukermedvirkningsfora, til å kunne analysere komplekse sammenhenger på tvers av sektorer, til å formidle forskningsfunn til personer utenfor forskningsmiljøet og til å forstå betydningen av forskning i samfunnsdebatten, samt vilje og evne til å jobbe godt sammen med fagpersoner fra andre disipliner, er nødvendig
- Kjennskap til helsesektoren ved erfaring fra arbeid i helsetjenesten, fra helseforvaltning eller utvalgs/utredningsarbeid om helsetjenester er en fordel
Personlige egenskaper:
- Meget god gjennomføringsevne
- Engasjement for ledelse i kompetansemiljøer
- God rolle- og samfunnsforståelse
- Selvstendig, fleksibel og god til å prioritere
- Meget gode analytiske evner
- Gode evner til samarbeid, kommunikasjon, relasjonsbygging og å motivere andre
- Resultatorientert, målrettet og løsningsorientert
- Liker å lære av å gi og ta positive og negative tilbakemeldinger
Vi tilbyr:
- Mulighet til å være med å forme og videreutvikle en kunnskapsorganisasjon som arbeider for gode helsetjenester for alle
- Mulighet til å bygge og forme et nytt fagfelt i vekst
- En attraktiv, utviklende og allsidig jobb i et arbeidsmiljø med høy faglig kompetanse og engasjerte kollegaer
- Stor grad av selvstendighet og mulighet for faglig utvikling
- Fleksible arbeidstidsordninger
- Stilling som avdelingsdirektør, og lønn etter avtale iht. statens regulativ - avhengig av kvalifikasjoner, kompetanse og erfaring
- Pensjonsordning i Statens pensjonskasse
Bedrift
FolkehelseinstituttetSøknadsfrist
10.10.2021Ansettelsesform
workTime.HeltidBransje
Forskning og utviklingUtdanningskrav
PåkrevetArbeidserfaring
ØnskeligAdresse
0473, OSLO
OSLO
NorgeAntall stillinger
1karriere-kode
4101465Se her for andre jobber fra Folkehelseinstituttet
- Oppdatert 17.09.2021