Detaljer

  • Bedrift
    Drammen kommune
  • Søknadsfrist
    30.10.2019
  • Sted:
    DRAMMEN
  • Stillingstype:
    Heltid
  • Bransje:
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav:
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring:
    Ønskelig
  • Fylke:
    BUSKERUD
  • Arbeidssted:
    DRAMMEN
  • Antall stillinger:
    1
  • karriere-kode:
    2161469
  • Se her for andre jobber fra Drammen kommune

Advokat/advokatfullmektig

Kommuneadvokaten i Drammen søker inntil to engasjerte og dyktige advokater/advokatfullmektiger. Kommuneadvokaten skal yte bistand til nye Drammen kommune og representerer kommunen i rettstvister for domstolen og fylkesnemnda. Kommuneadvokaten er uavhengig kommunens øvrig organisasjon, men er organisatorisk underlagt kommunaldirektør for administrasjon og administrativ effektivisering. Fra 1. januar 2020 skal kontoret bestå av åtte fast ansatte advokater, inkludert kontorets leder/kommuneadvokat.

Kommuneadvokaten skal bidra til å fremme rettssikkerhet og ivareta Drammen kommunes rettslige og økonomiske interesser. Kontoret er også en sentral rådgiver for den politiske og administrative ledelsen i kommunen. Arbeidsoppgavene er juridisk og samfunnsmessig interessante og varierte, og omfatter de fleste rettsområder innenfor både offentlig rett og privatrett. Kommuneadvokaten har god tilgang på prosessoppdrag for domstolene og fylkesnemnd. De ledige stillingene hos kommuneadvokaten gir en spennende mulighet for å delta i en samfunnsmessig viktig periode for nye Drammen.

Søkere som ønsker seg unntatt fra den offentlige søkerlisten bes begrunne det. I henhold til offentleglova kan vi være forpliktet til å offentliggjøre opplysninger som har bedt om å bli unntatt fra søkerlisten. Dersom anmodningen om unntatt offentlighet ikke tas til følge, vil du få beskjed om dette før du føres opp på søkerlisten.

Arbeidsoppgaver
  • Juridisk rådgivning for politisk og administrativ ledelse, samt kommunens virksomheter
  • Prosedyreoppdrag for fylkesnemnd og domstoler
  • Opplæring og kurs innen sentrale rettsområder for kommunens virksomheter
Kvalifikasjoner
  • Juridisk embetseksamen eller
    mastergrad i rettsvitenskap med gode resultater
  • Advokatbevilling, tilfredsstille krav for å få utstedt advokatbevilling, eller krav for å bli autorisert advokatfullmektig.
  • Erfaring som advokat/advokatfullmektig med offentlige virksomheter med klienter, erfaring som dommer/dommerfullmektig og prosedyreerfaring vil telle positivt.
  • Erfaring fra kontorets sentrale arbeidsområder, herunder forvaltningsrett, plan- og bygningsrett og utbyggingsavtaler, kontrakts- og entrepriserett, arbeidsrett, eiendomsrett, offentlige anskaffelser vil bli vektlagt.
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne

 For søkere med annen utdanning enn norsk, kreves språkkunnskaper tilsvarende nivå B2. Dette gjelder ikke skandinaviske søkere.

Personlige egenskaper
  • Har høy personlig og faglig integritet
  • Har gode samarbeidsevner
  • Har høy arbeidskapasitet
  • Er serviceinnstilt
  • Er tydelig, strukturert og beslutningsdyktig
  • Har god gjennomføringsevne
  • Er en bidragsyter til et godt
    arbeidsmiljø
  • Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt  
Vi tilbyr
  • Et hyggelig arbeidsmiljø med høy faglig standard og dyktige kollegaer
  • Gode utviklingsmuligheter
  • Deltakelse i samfunnsmessige viktige virksomheter
  • Varierte og interessante faglige oppgaver
  • Bredt fagfelt
  • Konkurransedyktige betingelser
  • Lønn etter avtale 
  • Tiltredelse etter avtale